kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

زمین‌لرزه‌ 5/9 ریشتری درمرز استان‌های بوشهر و فارس بدون تلفات جانی

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ، ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه دیروز (یکشنبه )، مرز استان‌های فارس و بوشهر را لرزاند.


مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، کانون این زمین‌لرزه را در حوالی بندر گناوه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اعلام کرد.
کانون این زمین لرزه در ۲۸ کیلومتری گناوه و ۹۱ کیلومتری بوشهر گزارش شده است.
این زلزله در شیراز مرکز استان فارس نیز محسوس بود و موجب ترس و هراس برخی از شهروندان شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: براساس گزارش‌های اولیه زمین‌لرزه گناوه تاکنون تلفات جانی نداشته است و تنها پنج نفر مصدوم شدند که به بیمارستان انتقال یافته‌اند.
غلامرضا حاجیونی ، در گفت وگو با ایرنا افزود: بیشترین خسارت ناشی از این زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری به دیوارهای منازل در روستاهای «شول»، «کلر»، تاجملکی، «گمارون» و «فخرآوری» شهرستان گناوه وارد شده‌است. 
وی اضافه کرد: همچنین بر اثر این زمین‌لرزه در شهر گناوه نیز دیوارهای خانه‌ها ترک برداشته و شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم شکسته است.
حاجیونی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۱ گروه ارزیاب در منطقه زلزله زده مشغول بررسی خسارت‌ها هستند.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، زمین لرزه گناوه تنها پنج مصدوم در هنگام  فرار در اثر ترس داشته و آمبولانس آنها را به مرکز درمانی انتقال داده‌است.
سعید کشمیری بیان کرد: همه امکانات درمانی و اورژانسی برای انتقال حادثه دیدگان در حالت آماده‌باش قرار دارد.
تا ساعت ۱۳:۳۱ دقیقه ظهر دیروز ۱۴ پس‌لرزه به بزرگی ۴.۵ تا ۲.۶ در شهرستان گناوه رخ داده‌است.
ریزش کوه، قطعی برق، تلفن و اینترنت در مناطق زلزله‌زده از دیگر پیامدهای زمین‌لرزه گناوه اعلام شده‌است.
 مدیرکل بحران استان بوشهر ادامه داد:  زلزله باعث خسارت به برخی خانه‌های روستایی از جمله در شول، کُلَر و تاج‌ملکی شده است
جهانگیر دهقانی، عنوان کرد: در شهر گناوه مرکز شهرستان هم خسارت‌ها در حد شکستن وسایل خانه و ترک برداشتن دیوار‌ها بوده است.
سرپرست مدیریت بحران استان خوزستان گفت: در پی زمین‌لرزه در استان بوشهر ساکنان شهرستان‌های اهواز، امیدیه، بهبهان، رامشیر، هندیجان، بندر ماهشهر، شهر چمران، هندیجان، بندر امام خمینی(ره) این زمین لرزه را احساس کردند.
شهاب صدیقی ، افزود: به سراسر استان خوزستان برای امداد رسانی اعلام آماده‌باش شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس هم گفت: نیرو‌های امدادی و عملیاتی هلال احمر این استان برای اعزام به مناطق حادثه دیده استان بوشهر در حال آماده‌باش هستند.
حسین درویشی ، افزود: در حال حاضر مراکز هلال احمر در شهرستان‌های همجوار بوشهر از جمله ممسنی، رستم، فراشبند، لامرد و کازرون که هم مرز استان بوشهر هستند به صورت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
رئیس‌سازمان اورژانس کشور هم گفت: مراکز درمانی در شهرستان‌های دیلم، بوشهر و دشتستان در آماده‌باش کامل هستند و اورژانس هوایی نیز به منطقه اعزام شده است.
محمدباقر محمدی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم از اعزام چهار تیم ارزیاب به منطقه زلزله‌زده استان بوشهر خبر داد و افزود: استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در حالت آماده‌باش هستند.