kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

پروژه‌های راهسازی در ایلام تعطیل شد



بسیاری از وعده‌های وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام به سرانجام نرسیده و هم‌اکنون بیشتر پروژه‌های راهسازی در استان به دلیل مشکلات مالی یا تعطیل هستند و یا به کندی پیش می‌روند.
ایلام در غرب ایران یکی از مناطق محروم کشور شناخته می‌شود که به‌دلیل عدم زیرساخت‌های ارتباطی مناسب از توسعه عقب افتاده است.
در سال‌های اخیر، توسعه راه‌های استان در دستور کار مسئولان بوده ولی هنوز بسیاری از پروژه‌های راهسازی استان به‌دلیل بی‌توجهی به سرانجامی ‌نرسیده است و بسیاری از پیمانکاران حوزه راه استان نیز هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.
مسئولان وزارت راه و شهرسازی متأسفانه در سفرهای مختلف به استان وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات پروژه‌های راهسازی استان داده‌اند که تاکنون هیچ‌کدام عملی نشده است.
تونل کبیرکوه به‌عنوان عظیم‌ترین پروژه راهسازی استان سال‌هاست به‌دلیل نبود اعتبار به کندی پیش می‌رود و وعده‌های مسئولان برای تزریق اعتبار به این پروژه عملی نشده است.
پروژه‌های زیرساختی دیگر مثل چهاربانده کردن مسیر ایلام- مهران به‌دلیل اعتبار به کندی پیش می‌روند، در حالی این پروژه به‌عنوان مسیر اصلی زائران اربعین شناخته می‌شود.
محور ایلام- سرابله- حمیل به طول ۷۸ کیلومتر سال‌هاست به علت کمبود اعتبارات عملیات راهسازی در آن به کندی انجام می‌شود.
پروژه‌های متعدد دیگر در حوزه راه روستایی و اصلی در استان متأسفانه هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و علاوه بر این وعده‌های وزارت راه و شهرسازی برای شروع عملیات پروژه‌های مهم مثل ساخت آزادراه و راه‌آهن در استان محقق نشده است.
در حوزه مسکن نیز طرح مسکن ملی در استان هنوز وارد فاز اجرایی نشده و معلوم نیست این طرح چه سرنوشتی در استان پیدا خواهد کرد.
محمد نوذری استاندار ایلام خواستار پرداخت مطالبات پیمانکاران و تسریع در تکمیل تونل کبیرکوه شد و گفت: همچنین لازم است دولت درخصوص تزریق و تخصیص اعتبارات تکمیل پروژه‌های مسیر اربعین استان از جمله حمیل به ایلام، صالح‌آباد، مهران و دهلران و... اهتمام لازم را داشته باشد.
وی خواستار تکمیل مسیر بدره به لومار از سمت قاضی خان، مسیر حمیل به ایلام و مسیر قلاجه به ایوان، تکمیل واریانت چشمه‌چاهی و محور سرتنگ شباب، تکمیل زیرساخت‌های پایانه برکت شد.
اختصاص اعتبار طرح اقدام ملی مسکن در استان و اختصاص اعتبار برای زیرساخت‌های واحدهای مسکن مهر در استان و همچنین تکمیل برج هنر ایلام از دیگر مطالبات استاندار ایلام از وزیر راه و شهرسازی است.
نماینده مردم ایلام در مجلس نیز اظهار کرد: در سال جاری ۲۹۵ میلیارد تومان در تلفیق بودجه برای راه‌آهن استان در نظر گرفته شده است.
علی‌اکبر بسطامی ‌افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه صراحتاً اعلام شده که استان‌های نفتی باید به راه ریلی دسترسی پیدا کنند که ایلام، فاقد راه ریلی است.
وی با‌ اشاره به محرومیت استان از راه‌آهن و زیرساخت مناسب جاده‌ای، نداشتن یک کیلومتر آزادراه، مناسب نبودن وضعیت جاده‌های ورودی استان از سمت استان‌های همجوار، حجم بالای تصادفات و تلفات جاده‌ای، خواستار پیگیری و تسریع در اجرای طرح‌های زیرساختی و جاده‌ای
 استان شد.
تسریع در اجرای طرح راه‌آهن اندیمشک- دهلران به مهران، آغاز عملیات اجرایی آزادراه نجف- پل زال به چیلات، چهارخطه کردن جاده مهران به دهلران و اندیمشک، احداث زیرگذر تقاطع کنارگذر شهر دهلران به سمت روستای فرخ آباد از دیگر پروژه‌های مورد نیاز استان است.
اتمام عملیات جاده حمیل به ایلام، بهسازی و تسطح مسیر حمیل تا سرابله، فاز دوم تونل آزادی، اتمام جاده چشمه‌چاهی به سیروان، کنارگذر ایوان و ایجاد کمربندی ورودی ایلام از ابتدای هفت چشمه به صالح‌آباد از مهم‌ترین طرح‌های راهسازی استان است که نیازمند توجه هستند.