kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸

مهاجرت سیاه؛ هنرمندان در دام شیطان!



طی سال‌های اخیر برخی از هنرمندان با این تصور که در آن سوی مرزها موفقیت‌های گسترده‌ای منتظرشان هست، مهاجرت کردند! اما اغلب به نتایجی متفاوت رسیدند. اخیرا در یک برنامه رادیویی با حضور کارشناسان به بررسی این مسئله پرداخته شد.
علیرضا پورصباغ در برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع «نخبگان سیاه؛ اهداف و غایات» با بیان اینکه شانتاژ و شارژ هسته اصلی اپوزیسیون در خارج از کشور به وسیله هنر انجام شده است، اظهار کرد: متأسفانه در همان دهه شصت جریان موسیقی در کشور متوقف می‌شود و بسیاری از خواننده‌‌های کشورمان در آن زمان از ایران مهاجرت می‌کنند. همین خواننده‌ها به‌جای آنکه یک محفل هنری در لس‌آنجلس ایجاد کنند، یک محفل سیاسی تشکیل می‌دهند.
وی با ‌‌اشاره به روی‌کار آمدن دولت اصلاحات در دهه 70 عنوان کرد: همان کسانی که در دهه شصت عامل محدودیت و ممنوع‌الفعالیتی بسیاری از هنرمندان بودند در یک دهه بعد مدعی روشنفکری و آزادی بیان شدند که این نوع فعالیت یک پارادوکس سیاسی ایجاد کرد. تاریخ قطعاً به سیاست‌گذاران فرهنگی دهه 70 به چشم آدم‌هایی پر از حماقت و بلاهت نگاه خواهد کرد.
پورصباغ گفت: نمی‌توان از هنرمند انتظار داشت برای دریافت مجوز به نهاد دولتی مراجعه کند اما پس از دریافت مجوز او را در فضای خصوصی رها کنیم و متأسفانه این یک خیانت بزرگ محسوب می‌شود.
رضا منتظری نیز در این برنامه با تصریح بر اینکه کسانی که در این سال‌‌ها از کشور مهاجرت کردند لزوماً نخبه نبوده‌اند گفت: نخبه کسی است که در حیطه کاری خود سرآمد باشد و حقیقت آن است که بسیاری از کسانی که از کشور مهاجرت کردند چنین ویژگی نداشتند.
وی با بیان اینکه شناخت و دلایل مهاجرت هنرمندان و نخبگان فرهنگی حائز اهمیت است، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از هنرمندانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌‌اند هستیم و این نشان می‌‌دهد بسیاری از آنها فریب خوردند. بازیگرانی همچون رابعه اسکویی، رامسین کبریتی و مهدی مظلومی از جمله کسانی هستند که پس از مهاجرت متوجه شرایط و‌ اشتباه خود شدند و به کشور بازگشتند.
منتظری با‌ اشاره به یک بازیگر ایرانی که در هالیوود کار می‌کند نیز افزود: این بازیگر و امثال او متاسفانه فریب هژمونی غرب را خوردند و گمان کردند با رفتن به هالیوود می‌توانند به یک ستاره بین‌‌المللی تبدیل شوند اما هرگز به این جایگاه و درجه دست نیافتند.
این کارشناس رسانه و فعال روزنامه‌نگاری از پهن کردن دام توسط دشمنان برای هنرمندان جهت فریب ایشان گفت و اظهار کرد: دام اپوزیسیون در کشورهای مختلف برای جذب اقشار مختلف به ویژه هنرمندان همواره پهن است. متاسفانه امثال این بازیگر در دام این جریان‌ها می‌افتند و رفتارهایی انجام می‌‌دهند که خارج از عرف و هنجارهای اجتماعی است.
وی افزود: این بازیگر حتی مواضع سیاسی اتخاذ می‌‌کند که علیه راهبردهای کلان کشور است. آن بازیگر نیز با وجود آنکه قصد و هدفی برای تبدیل شدن به اپوزیسیون نداشته است تبدیل به یک مخالف سیاسی می‌شود و از عرصه هنر دور می‌افتد.