kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
همزمان با روز اسیر فلسطینی اعلام شد

4500 فلسطینی از جمله 41 زن و 140 کودک در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیرند

همزمان با فرا رسیدن روز اسیر فلسطینی، آمارهای معتبر نشان می‌دهند که ۴۵۰۰ فلسطینی، از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ کودک، همچنان در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.



شورای ملی فلسطین در سال ۱۹۷۴ میلادی، 17 آوریل(28 فروردین) را روز اعلام همبستگی با فلسطینی‌های محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. این اقدام با هدف تقدیر از مبارزات و فداکاری‌های فلسطینیانی صورت می‌گیرد که‌ در زندان‌های اسرائیل شهید شده‌اند. این تاریخ برای روز اسیر از این جهت انتخاب شد که در این روز «محمود بکر حجازی»، در اولین عملیات تبادل اسرا میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی، آزاد شده است.
سران کشورهای عربی در بیستمین نشست خود در اواخر سال ۲۰۰۸ در دمشق، در راستای اعلام همبستگی با اسرای فلسطینی و عرب در زندان‌های اسرائیلی، این تاریخ را به عنوان روز گرامیداشت اسرای فلسطینی در تمامی کشورهای عربی تصویب کرده است. سال جاری میلادی، این مناسبت در حالی فرا رسید که هنوز نزدیک به ۴۵۰۰ فلسطینی، از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ کودک، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند و ۵۵۰ تن از آنها نیز درگیر بیماری‌های مختلفی هستند و به مراقبت‌ها و پیگیری‌های پزشکی گسترده‌ای نیاز دارند. دست کم ۱۰ اسیر مبتلا به بیماری سرطان و تومورهایی با درجه‌های مختلف، در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند، که «فؤاد الشوبکی» با ۸۲ سال سن، مسن‌ترین آنها است.
با وجود اینکه جهان با چالش‌های مختلف استمرار بیماری کرونا مواجه است، رژیم صهیونیستی به اقدامات خود در نقض حقوق اسرای فلسطینی شدت داده و این بیماری را به ابزار جدیدی برای شکنجه آنها تبدیل کرده است. جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز اسیر فلسطینی، اعلام کرده است، مسئله اسرای قهرمان فلسطینی همواره در راس اولویت‌های این جنبش بوده و خواهد بود و ما از هیچ تلاشی برای آزادی آنان دریغ نخواهیم کرد. این جنبش تاکید کرد، تا آزادی رهبران و فرزندان اسیر خود که برای این سرزمین جانفشانی کرده‌اند، آرام نخواهیم نشست.
همچنین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به مناسبت روز اسیر فلسطین اعلام کرد، آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی، وظیفه‌ای دینی و ملی است و توطئه‌های دشمنان به هیچ وجه نمی‌تواند مانع آن بشود.