kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های اف- 35 به امارات




یک رسانه نظامی آمریکا اعلام کرد، گروهی از دموکرات‌های عضو مجلس سنای این کشور با ارائه پیش‌نویسی، تلاش می‌کنند جلوی فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات را بگیرند.
فروش جنگنده‌های اف- 35 از سوی دولت «دونالد ترامپ» به امارات، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. این قرارداد با مخالفت گسترده مقامات آمریکایی روبه رو شده است. در منطقه نیز رژیم صهیونیستی مخالف سرسخت اجرایی شدن این قرارداد است. در جدیدترین خبر درباره این قرارداد، «دیفنس نیوز» رسانه نظامی آمریکا اعلام کرد، پس از اینکه دولت آمریکا قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را تصویب کرد، گروهی از دموکرات‌های سنا پیش‌نویس قانونی را مطرح کردند که بر اساس آن، فروش این جنگنده‌ها به امارات، منع می‌شود.
به گزارش ایسنا، دیفنس نیوز در گزارش خود افزود، «باب منندز» سناتور ایالت نیوجرسی و رئیس‌کمیسیون روابط خارجه سنای آمریکا، به همراه «دیان فاینشتاین»، سناتور ایالت کالیفرنیا، از دولت واشنگتن خواستند ضمانت‌هایی به کنگره بدهد مبنی بر اینکه تکنولوژی موجود در جنگنده‌های اف-۳۵ که شرکت «لاکهید مارتین» تولید می‌کند، حساس نبوده و امنیت اسرائیل را تهدید نمی‌کند. هدف از پیش‌نویس قانونی که در سنا مطرح شده، ممانعت از عملی شدن قرارداد فروش ۵۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به ارزش ۱۰ میلیارد و 400 میلیون دلار به امارات است.
 بر اساس این گزارش، منندز گفت: با توجه به سؤالات موجود، که بی‌جواب مانده است، به خصوص سؤالات مربوط به تبعات این قرارداد بر امنیت ملی آمریکا و منافع تکنولوژیکی و نیز تبعات آن بر ثبات منطقه، درباره پیامدهای ناشی از فروش این جنگنده‌های بسیار پیشرفته نگران هستم.
وی پیش از این، رهبری جنبش مخالفت با تلاش‌های رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در روزهای پایانی دولتش برای تسریع در انعقاد این قرارداد را برعهده داشته است. منندز در همان زمان هم به همراه «فاینشتاین»، قانون مشابهی را ارائه کرد و بحث و جدل‌هایی که چند ماه هم طول کشید، در مورد نگرانی‌ها درباره استفاده از این سلاح را به راه‌انداخت.
طبق گزارش دیفنس نیوز، این سناتور دموکرات تاکید کرد، از آنجایی که دولت «جو بایدن» تصمیم گرفته است این قرارداد را اجرایی کند، باید اقدامات حفاظتی در نظر گرفته شوند، تا عدم تعرض به تکنولوژی بسیار حساس این جنگنده‌ها از سوی دشمنان آمریکا تضمین شود. از جمله اینکه اطمینان حاصل شود امارات از روابط در حال پیشرفت خود با چین، عقب‌نشینی خواهد کرد.
«جف آبرامسون» از انجمن کنترل تسلیحات هم گفت، این خوب است که رهبران ارشد سنا درباره انتقال جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات، خیلی نگران هستند و صحبت‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه برای هرگونه فروش در آینده به خاورمیانه، باید احکام سفت و سختی در نظر گرفته شوند، اما بهترین کار این است که خیلی راحت اذعان شود امارات به خاطر رفتار خود در گذشته و اکنون، باید از خرید اف-۳۵ محروم شود.