kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

روسیه با اخراج 15 دیپلمات آمریکایی و لهستانی به جنگ دیپلماتیک آمریکا پاسخ داد

دولت روسیه در پاسخ به تحریم 46 شخص و نهاد روسی و اخراج 10 دیپلماتش از سوی دولت آمریکا 15 دیپلمات آمریکایی و لهستانی را اخراج و8 مقام آمریکایی را هم تحریم کرد.


سرویس خارجی-

پنج شنبه گذشته بود که دولت «بایدن» 46 شخص و نهاد روسی را به دلایل آنچه «دخالت در انتخابات آمریکا»، «اشغال شبه‌جزیره کریمه» و «فعالیت‌های سایبری شرورانه» خوانده، تحریم کرد. دولت آمریکا علاوه‌بر وضع تحریم‌های جدید علیه این اشخاص، نهادها و شرکت‌های روسی، حکم اخراج 10 دیپلمات روس از خاک آمریکا را نیز صادر کرد. در واکنش به این اقدامات، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد دولت متبوعش «پاسخی قاطع»
به تحریم‌های آمریکا خواهد داد. همین مسئله نیز اتفاق افتاد.
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیروز اعلام کرد که مسکو از
۱۰ دیپلمات آمریکایی و 5 دیپلمات لهستانی خواسته تا خاک روسیه را فورا ترک کنند. لاوروف همچنین اظهار داشت به سفیر آمریکا در مسکو «توصیه» کرده تا برای انجام رایزنی با واشنگتن، روسیه را ترک کند! دیپلمات ارشد روس در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مسکو ۸ مقام آمریکایی را تحریم می‌کند و از فعالیت‌های موسسات غیرانتفاعی و آمریکایی در روسیه که در امور نظامی فعالیت می‌کنند جلوگیری خواهد کرد. در لیست مقاماتی که مشمول تحریم‌های روسیه شده‌اند، «مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا، «آلخاندرو مایورکاس»، وزیر امنیت داخلی آمریکا و همچنین «آوریل هینس»، مدیر اطلاعات ملی و «کریستوفر رای»، مدیر اف‌بی‌آی دیده می‌شود. نام «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا هم در لیست تحریم‌شدگان قرار دارد. وزارت خارجه روسیه همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده: «ما از سرعت هم صدایی دولت لهستان با دولت آمریکا در درخواست از سه دیپلمات روس برای ترک لهستان مطلع شدیم. در مقابل، 5 دیپلمات لهستانی از روسیه اخراج خواهند شد». وزارت خارجه لهستان پیشتر،‌ سه کارمند سفارت روسیه در لهستان را به عنوان عنصر نامطلوب توصیف کرده بود. ورشو مدعی شده که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که این افراد وضعیت دیپلماتیک را نقض کرده و به اقدامی روی آوردند که به ضرر جمهوری لهستان بوده است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود مسکو به اقدام لهستان در اخراج دیپلمات‌های این کشور پاسخ خواهد داد.
موضع طلبکارانه
در واکنش به اقدامات متقابل مسکو علیه واشنگتن یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن دفاع از اقدامات ضد روسی کشورش، مدعی شد اقدامات متقابل مسکو باعث تشدید تنش می‌شود و واشنگتن حق پاسخگویی را محفوظ می‌داند. به گزارش خبرگزاری «تاس»، این سخنگو در اشاره به اقدامات تنش‌زای اخیر واشنگتن علیه مسکو ادعا کرد: «اقدامات اخیر ما متناسب با اقدامات مضر روسیه بوده است. اعلام امروز از سوی دولت روسیه تشدیدکننده و تاسف‌آور بود... به نفع ما نیست که وارد چرخه تشدید (تنش) شویم، اما حق پاسخگویی به هر نوع اقدام تلافی‌جویانه روسیه علیه آمریکا را برای خود محفوظ می‌دانیم». گفتنی است آمریکا و روسیه جنگ دیپلماتیک شدیدی را آغاز کرده‌اند.