kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

رئیس‌جمهور آینده باید به نظریه مقاومت اعتقاد داشته باشد

رئيس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دستگاه اجرایی باید در دست کسی باشد که به نظریه مقاومت اعتقاد دارد گفت: در حوزه اقتصاد عده‌ای خبر از رفع مشکلات ظرف 100 روز را دادند، آیا محقق شد؟ همان‌طور که با پررویی گفتند اگر رئیسی بیاید دلار 5 هزار تومان می‌شود اما امروز از دلار 25 هزار تومانی سخن می‌گویند!


همدان- خبرنگار کیهان:

فریدون عباسی در نشست مجازی مدیران و اهالی رسانه با موضوع «از مذاکرات وین تا حادثه نطنز» گفت: سال 82 آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند و همین تیمی که در حال مذاکره هستند آن زمان هم حضور داشتند و با همین افراد مذاکرات از سال 82 تا 84 با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان انجام می‌شد.
وی عنوان کرد: طی دو سالی که مذاکرات انجام می‌شد کشور ما تعلیق‌هایی را پذیرفت که برای مصرف داخلی اسم آن را تعلیق داوطلبانه گذاشتند ولی هیچ کدام از آنها داوطلبانه نبود به گونه‌ای که نه متفکران و نه مردم عادی متوجه نشدند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
این دانشمند هسته‌ای بیان داشت: قرار بود دستگاه‌هایی در ایران نصب شود که دیتاهای کشور را به صورت برخط و آنلاین به وین (مرکز سی‌تی‌بی‌تی) مخابره کند. بدون آن که مجلس مطلع و یا مصوبه‌ای بدهد و به شکلی پروتکل الحاقی در حال اجرا شدن بود و کسی هم اطلاعات زیادی نمی‌دانست.
وی یادآور شد: طی دو سال که مذاکرات ادامه داشت، اکثر فعالیت‌های هسته‌ای به صورت داوطلبانه متوقف شده بود و مدام در حال عقب‌نشینی بودیم، به طوری که طی دو سال هفت قطعنامه شورای حکام علیه ایران صادر شد که نشان می‌داد فعالیت ما نادرست است و باید برخی موارد را پاسخ دهیم.
عباسی خاطرنشان کرد: خیلی از تعلیق‌ها در اواخر دولت خاتمی و آغاز دولت احمدی‌نژاد برداشته شد زیرا مقام معظم رهبری تاکید کردند همان دولتی که تعلیق‌ها را پذیرفته باید آن را بردارد بنابراین بلافاصله پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد و اولین قطعنامه در دولت نهم صادر شد بدون اینکه دولت نهم اطلاعی از پرونده هسته‌ای داشته باشد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اظهار تاسف از وجود برخی جریانات سیاسی ناکارآمد در داخل کشور، افزود: این جریان تمام قصور کشور را به گردن دولت نهم و دهم می‌اندازد گویی که تمام مقصر مناقشات بین ایران و آژانس و یا کشورهای دیگر تقصیر این دولت بوده، اینها کاری کردند که پرونده به شورای امنیت برود و قطعنامه علیه ما صادر شود.
وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم وجود تحریم، کشور پیشرفت‌های چشمگیری داشت تصریح کرد: با اجرایی شدن قطعنامه‌ها، فشار اقتصادی به مردم بیشتر شد و این جریان به گونه‌ای القا کرد که تیم مذاکره‌کننده در ملاقات‌ها بیشتر به دنبال موعظه کردن است و وقیحانه مذاکرات با اقتدار را به حاشیه بردند در حالی که ابهت آمریکا در این مذاکرات شکست و پای میز مذاکره آمدند.
عباسی ادامه داد: قرار بود به صورت گام به گام یکسری از تکالیفی را که آنها می‌گفتند به صورت اندک اجرایی کنیم تا نشان دهیم ماهیت ما جنگ‌طلبانه نیست از این رو سطح مذاکرات به شکلی پیش رفت که ابتدا هر یک از اعضا می‌گفتند که ایران نیاز به سوخت، غنی‌سازی و هسته‌ای شدن ندارد اما بعد از مذاکرات متعدد، غنی‌سازی 20 درصد را هم پذیرفتند.
وی با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی در انرژی هسته‌ای، ساخت سلاح نیست خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم سلاح بسازیم، ما به دنبال ساخت رآکتور هستیم.