kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
رئیس اتحادیه دام سبک خبر داد

قاچاق سازماندهی شده دام سبک از غرب و جنوب کشور

رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به قاچاق سازماندهی شده دام سبک از غرب و جنوب کشور، گفت: در صورت حمایت دولت از دامداران آنها دام‌های خود را به دلالان و قاچاقچیان نمی‌فروشند.




افشین صدر دادرس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام سبک زنده بسته به مناطق مختلف کشور بین ۶۰ تا ۶۷ هزار تومان است، افزود: اگر دولت با پرواربندی‌ها قرارداد ببندد و نهاده‌های مورد نیاز دامداران را تأمین کند علاوه‌ بر اینکه قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا می‌کند می‌تواند خودش بر عرضه گوشت مصرف کننده نهایی نیز نظارت مستقیم داشته باشد و با حذف چوبداران و دلالان قیمت گوشت را برای مصرف‌کنندگان به یک نرخ منطقی و متعادل برساند.
وی، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را برای مصرف‌کننده نهایی حدود ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد و درباره قاچاق دام گفت: قاچاق دام سبک عمدتاً از مرزهای غربی و تا حدودی از جنوب کشور انجام می‌شود. ضمن اینکه از نواحی شرقی واردات کالای قاچاق به کشور صورت می‌گیرد. رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به اینکه قاچاق دام سبک در مرزهای غربی از اردیبهشت‌ماه شروع و تا آغاز فصل سرما ادامه پیدا می‌کند، افزود: به‌دنبال گسترش قاچاق دام، مرزبانی به‌طور جدی وارد این مسئله شد و به مقابله با آن پرداخت و حتی تعدادی مرزبان در این راه به شهادت رسیدند و در نهایت قاچاق دام به شدت کنترل شد.
دادرس با اشاره به اینکه در صورت حمایت دولت از دامداران آنها دام‌های خود را به دلالان و قاچاقچیان نمی‌فروشند، گفت: در حال حاضر خبر‌دار شدیم که عده‌ای در برخی از نواحی مرکزی کشور بره‌ها را به قیمت‌های نازل از دامداران می‌خرند و آنها را به استان‌های جنوبی منتقل و در آنجا انبار می‌کند تا در زمان مناسب این دام‌ها را از کشور قاچاق کنند. وی افزود: اگر دولت از دامداران حمایت کند به نوعی به پیشگیری از امر قاچاق پرداخته است زیرا پیشگیری هزینه بسیار کمتری دارد تا اینکه دولت بخواهد با قاچاق و قاچاقچیان مقابله کند.
گفتنی است، قیمت جهانی گوشت بر اساس گفته دست‌اندرکاران پنج دلار است که با ارز جهانگیری، 21 هزار تومان و با ارز نیمایی (22 هزار تومانی) 110 هزار تومان می‌شود. البته دریافتی ماهانه کارگران از دستمزد جهانی (300 تا 360 دلار) بسیار کمتر است و به 200 دلار هم نمی‌رسد.