kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

۳۰ شهر خراسان رضوی با مشکل تامین آب مواجه هستند



مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: تداوم ۱۵ ساله خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب باعث شده است ۳۰ شهر این استان با مشکل تامین آب مواجه شوند.
محمد اعلایی افزود: این شهرها با جمعیت یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ نفر ۹۶۸.۲ لیتر در ثانیه کمبود آب دارند که از این تعداد وضعیت ۶ شهر از نظر تامین آب قرمز و ۱۴ شهر نارنجی است، ۱۰ شهر با مشکل کیفیت نامطلوب آب مواجه است، ۸۴۱ روستا با جمعیت ۶۲۸ هزار و ۵۷۳ نفر نیز با مشکل تامین آب روبرو است.
وی ادامه داد: این استان سرزمین خشک و کم آب است که با خشکسالی‌های خیلی شدید مانوس بوده و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی می‌باشد و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.
مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بارش محسوسی در خراسان رضوی رخ نداده و بارندگی رخ داده نیز تاثیری بر منابع آب نداشته و مشکلی را از بخش کشاورزی حل نکرده است. وی افزود: بارندگی در استان طی ۵۰ سال گذشته روند کاهشی داشته و به ازای هر سال که پرباران بوده، چندین سال خشکسالی شدید رخ داده است، به‌طوری‌که سال گذشته استان پرباران بود اما امسال بارش‌ها کمتر می‌شود و در سال آینده با خشکسالی مواجه خواهیم بود.
اعلایی ادامه داد: ۴۴ درصد ظرفیت ۲۰ سد موجود استان به میزان ۵۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۶۹۴ میلیون مترمکعب و معادل ۵۲ درصد بود.
وی گفت: از کل مصارف آب در خراسان رضوی ۸۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد مربوط به بخش شرب و بهداشت، ۱.۴ درصد در بخش صنعت و ۳.۸ درصد در بخش خدمات است.
وی ادامه داد: لازم است برای نیمه دوم امسال سطح زیر کشت کشاورزی در استان کاهش یابد در غیر این صورت آبخوان‌های استان خسارت جدی متحمل می‌شوند.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب از سد دوستی برای مشهد تامین می‌شود، افزود: هم اینک ۲۵۵ روستا در استان به صورت سیار و ۶۵ روستا به صورت ثابت آبرسانی می‌شوند. اعلایی افزود: با همکاری شرکت آب و فاضلاب مشهد، برنامه تامین آب شهر مشهد با اجرای ۱۰ پروژه و اعتبار ۲۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال تدوین شده و به تایید وزارت نیرو رسیده است.