kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
غریب‌آبادی اعلام کرد

ایران در نامه‌ای به آژانس خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را ‌تروریسم هسته‌ای خواند

نماینده دائم ایران در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را مصداق ‌تروریسم هسته‌ای خواند و اعلام کرد که ایران به هر تهدید یا اقدام اشتباهی از سوی رژیم صهیونیستی قاطعانه پاسخ خواهد داد.



کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در پی خرابکاری روز یکشنبه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی ضمن شرح اتفاق روز یکشنبه در بخشی از شبکه توزیع برق در این تأسیسات، این اقدام را مصداق ‌تروریسم هسته‌ای خواند.
نقض اصول منشور ملل متحد
غریب‌آبادی در این زمینه در توئیتی با انتشار این نامه نوشت: در نامه به گروسی نوشتم هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای که برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌شود، نقض اصول منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌است.
وی در این نامه گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی و غربی درخصوص این‌که رژیم صهیونیستی پشت‌سر این خرابکاری بوده،‌ اشاره کرده و نوشته است: باعث تعجبی نیست که نخست‌وزیر این رژیم یک روز بعد از این حادثه، به آن‌ اشاره کرده است.
نماینده ایران با‌ اشاره به چندین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص تهدید یا حمله به تاسیسات هسته‌ای، نوشته است: در این قطعنامه‌ها به صراحت عنوان شده که چنین اقداماتی نقض صریح منشور ملل متحد است.
غریب‌آبادی همچنین به نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل پس از خرابکاری هسته‌ای اخیر در نطنز نیز‌ اشاره کرده است.
لازم به ذکر است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: هدف قرار دادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان- با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو-  ‌تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.
وی همچنین در این نامه عنوان کرده است که رژیم صهیونیستی و برنامه هسته‌ای غیرصلح‌آمیزش تنها و اصلی‌ترین تهدید و مانع برای استقرار صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه و همچنین جهان است.
این دیپلمات ارشد ایرانی خواستار اعمال فشار جامعه بین‌المللی به این رژیم و برنامه هسته‌ای آن شد.
به گزارش فارس، غریب‌آبادی به اقدامات ‌تروریستی این رژیم در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز پرداخته و تأکید کرده است: جامعه بین‌المللی بایستی این اقدام ‌تروریسم هسته‌ای اخیر رژیم صهیونیستی را قویا محکوم کند.
در این نامه اعلام شده است که جمهوری اسلامی ایران بر طبق قوانین بین‌المللی همه اقدامات ضروری را برای حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع و تأسیساتش در مقابل هرگونه اقدام ‌تروریستی یا خرابکاری انجام خواهد داد.
گفتنی است در این نامه جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی شدیدا هشدار داده و اعلام کرده است که به هرگونه تهدید یا اقدام اشتباهی از سوی این رژیم قاطعانه پاسخ خواهد داد.
غریب‌آبادی در این نامه از آژانس خواسته که به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل کند.
عراقچی: حاضر به بازی‌های مذاکراتی نخواهیم شد
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: فکر می‌کنم جلسه رسمی ‌روز پنجشنبه برگزار بشود و امیدوار هستیم که در این دوره بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم.
عراقچی با ذکر این نکته که هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات با قوت و قدرت کامل حاضر شده، اظهار داشت: هدف ما رفع همه تحریم‌ها است. باید رفع تحریم‌ها به‌صورت کامل صورت بگیرد، راستی‌آزمایی بشود و بعد ایران به تعهدات خودش باز خواهد گشت. این موضع ماست و بقیه بستگی به این دارد که طرف‌های مقابل چقدر بخواهند در مقابل این موضع منطقی از خودشان همراهی نشان بدهند.
وی افزود: ما در اینجا نیستیم که وقت خودمان را تلف کنیم، باید پیشرفت ملموس صورت بگیرد و ما در پایان این دور از مذاکرات با یک جمع‌بندی بتوانیم به تهران بازگردیم.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته نخواهد شد نیز اعلام کرد: آمریکایی‌ها در موضعی هستند که از نظر ما قابل قبول نیست. امیدواریم این موضع خودشان را در جریان مذاکراتی که با اروپایی‌ها و بقیه اعضای ۱+۴ خواهند داشت، تصحیح کنند.
وی اضافه کرد: اقدام اتحادیه اروپا در اضافه کردن نام تعدادی از افراد و نهاد‌های ایرانی که در بین آنها قهرمانان ملی جمهوری اسلامی ایران سرداران بزرگ ما هم حضور دارند، در فهرست تحریم‌ها از نظر من یک اشتباه بزرگ و یک کار واقعاً بی‌ارزش بود.
رایزنی اولیانوف با عراقچی در وین
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه روز چهارشنبه با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، طرفین درباره وضعیت گفت‌وگوهای ایران و 1+4 بحث و تبادل‌نظر کردند.
نماینده روسیه این دیدار را مفید توصیف کرد. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» در پاسخ به توضیحات ایران درباره جزئیات غنی‌سازی ۶۰ درصدی تأکید کرد که ایران همواره در گام‌های برجامی خود شفاف عمل کرده است.
به گزارش فارس، «وانگ گون» رئیس هیئت چین در مذاکرات وین نیز عصر سه‌شنبه با حضور در محل اقامت عراقچی با وی دیدار و دو طرف درخصوص روند گفت‌وگوها و رایزنی‌ها در ارتباط با برجام و مسائل هسته‌ای بحث و تبادل‌نظر کردند.
نمایش ناکامی ‌دشمنان
سازمان انرژی اتمی ‌جمهوری اسلامی ایراندر پیامی‌ توئیتری با‌ اشاره به اقدامات ‌تروریستی دشمنان در صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و خرابکاری اخیر در تأسیسات غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن (نطنز)، اعلام کرد: تحریم، ‌ترور دانشمندان هسته‌ای، تخریب سالن مونتاژ سانتریفیوژهای نطنز، حمله ‌تروریستی اخیر در این تاسیسات، تنها ناکامی ‌دشمنان ایران اسلامی را به نمایش می‌گذارد و اراده دانشمندان صنعت هسته‌ای تمامی این اقدامات مذبوحانه را به نومیدی تبدیل کرده است.
در این پیام آمده است: تاسیسات هسته‌ای نطنز با سرعت هرچه بیشتر به سوی اهداف تعیین‌شده حرکت خواهد کرد و اگر لازم باشد، دانشمندان ایرانی کاری خواهند کرد که دنیا مجدداًً شاهد قدرت علمی ‌ایرانیان در فناوری هسته‌ای خواهد بود. عزم دانشمندان ایرانی پابرجاست.
بازدید بازرسان آژانس از نطنز
خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در پیامی ‌توییتری خبر داد که بر اساس گفته منابعی، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به سایت هسته‌ای نطنز رفته‌اند.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌روز چهارشنبه اعلام کرد که بازرسان آژانس از سایت هسته‌ای نطنز بازدید کردند.
سایت هسته‌ای نطنز طی روزهای اخیر شاهد رویدادهای بوده است که اولین آن، روز یکشنبه با حادثه خرابکاری در تاسیسات غنی‌سازی رو‌به‌رو شد. پس از آن نیز، مقامات جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه خبر دادند که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌قصد خود برای آغاز غنی‌سازی 60 درصد در سایت هسته‌ای نطنز را اعلام کرده‌اند.
نشست آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با محور برجام
نمایندگان آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه نشستی با محوریت برجام برگزار کردند.
همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ایران یکی از موضوعات گفت‌وگو بین دو طرف بود و توافق کردند به همکاری درباره آن با یکدیگر ادامه دهند.
‌تروریسم هسته‌ای و ‌تروریسم اقتصادی آمریکا
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت: توقف چرخه ناشی از ‌تروریسم هسته‌ای فقط از طریق خاتمه یافتن ‌تروریسم اقتصادی آمریکا ممکن است.
ظریف در پیامی ‌توئیتری نوشت: «‌تروریسم هسته‌ای در نطنز، چرخه خطرناکی را شروع کرد که فقط با پایان یافتن ‌تروریسم اقتصادی قابل مهار است که توسط [دونالد] ‌ترامپ پایه‌گذاری شد». وزیر امور خارجه ایران افزود: «[دولت] بایدن/هریس انتخاب واضحی پیش رو دارد: [بازگشت] به توافق اوباما/بایدن یا کارزار شکست حداکثری ‌ترامپ».
ظریف در پایان تأکید کرد:‌ «جایگزین دیگری وجود ندارد. زمان زیادی باقی نمانده است».