kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

روزهای حاد کرونایی و لزوم تسهیل در طرح ترافیک ( گفتنی است ...)



در حالیکه همزمان با ایام کاری سال جدید و بعد از عیان شدن اثر تاسف انگیز سفرهای نوروزی و دورهمی‌ها و ترددهای نوروزی و خریدهای اواخر اسفند بر افزایش تصاعدی آمار ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی، این روزها باز هم از حمل‌ونقل عمومی به عنوان متهم اصلی یا یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس نام برده می‌شود، برخی معتقدند تسهیل در استفاده از خودروی شخصی و لغو یا تسهیل شرایط طرح ترافیک شاید یک راه‌حل مقطعی اما موثر باشد. در مقابل برخی معتقدند که این موضوع باعث افزایش تردد و تراکم جمعیت در مرکز شهر می‌شود.
اما با تصمیم سال گذشته شورای شهر تهران، شرایط ورود به طرح ترافیک طی امسال و استفاده از طرح ترافیک روزانه برای افراد فاقد طرح سالانه سخت‌تر شده است. در ماه‌های اول ورود کرونا به کشور و با اوج گیری کرونا‌، از سوی مقامات وزارت بهداشت اعلام شده که حمل‌ونقل عمومی سهم حدود 26 درصدی در ابتلای افراد به کرونا دارد. بعد از این اطلاع‌رسانی و براثر فشار رسانه‌ها و افکار عمومی، با توجه به عدم توانایی حمل‌ونقل عمومی برای ایجاد فاصله فیزیکی مناسب در اوج ساعات رفت وآمد‌ها، تصمیم به لغو طرح ترافیک گرفته شد تا کارمندان،کارگران وکاسبان بتوانند با استفاده از وسیله حمل‌ونقل شخصی وارد محدوده مرکزی شهر شوند و به محل کار خود برسند. بعد از گذشت چند ماه از لغو طرح ترافیک و با اعلام مقامات شهری مبنی بر اینکه در آمد شهرداری بسیار کاهش یافته است و از قضا لغو طرح ترافیک فقط 3 درصد از مسافران حمل‌ونقل عمومی را کاهش داده است و تاثیری در افزایش یا کاهش تعداد مبتلاها در حمل‌ونقل عمومی ندارد، تصمیم به اجرای مجدد طرح ترافیک گرفته شده، آن هم بعد از هفته‌ها کش و قوس بین شهرداری،استانداری و ستاد ملی مقابله با کرونا. بعد از اجرای مجدد طرح ترافیک در سال گذشته علاوه‌بر کاهش ساعات اجرای طرح، مورد دیگری نیز برای تسهیل در استفاده از طرح روزانه اتخاذ شد و آن هم اینکه شهروندان فقط با ثبت‌نام خودرو در پایگاه تهران و بدون رزور طرح روزانه می‌توانستند به طرح ورود کنند. اما امسال و همزمان با اوج گیری عجیب و غریب ابتلا به کووید 19 بعد از تعطیلات نوروزی، لزوم رزرو طرح به صورت روزانه علاوه‌بر افزایش تقریباً دو برابری هزینه جریمه ورود بدون رزرو طرح (حدود 80 هزار تومان)، مشکلات فراوانی را برای افراد فاقد طرح ترافیک سالانه و کسانی که به دلایل مختلف امکان استفاده از وسایل عمومی و حتی تاکسی ندارند ایجاد کرده است. شرایط حاد این روزها می‌طلبد که مسئولان در ستاد ملی کرونا، نیروی انتظامی، مدیریت شهری و...بررسی کنند که اگر لغو و تسهیل شرایط ورود به محدوده طرح ترافیک می‌تواند کمکی به پیشگیری از ابتلای مردم به کرونا داشته باشد، نسبت به تغییر رویه فعلی اقدام نمایند.
گفتنی است، شرایط این روزها به قدری حساس و تعیین‌کننده است که تعلل در تصمیم گیری می‌تواند پر خسارت باشد. از سوی دیگر لازم است پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم داده شود که دلیل لغو نشدن یا تسهیل نکردن شرایط طرح ترافیک چیزی فراتر از درآمد زایی مدیریت شهری می‌باشد.