اعلام نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی
فقط امتحانات خرداد ماه پایههای نهم و دوازدهم حضوری است
رئیسمرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از برگزاری حضوری امتحانات پایههای نهم، دوازدهم، داوطلبان آزاد، جهشی، ایثارگران و بزرگسالان، در خرداد ۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی در جلسه مجازی معاونان آموزش متوسطه کشور، با اشاره به روند برگزاری امتحانات خرداد ۱۴۰۰، گفت: براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات خردادماه ۱۴۰۰، فقط برای دانشآموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» به صورت حضوری است.
ساکی افزود: در سایر پایهها ودروس غیر فنی و پایه فنی، مسئولیت ارزشیابی دروس، برعهده مدیر مدرسه و بر اساس تصمیم شورای مدرسه است.
وی ادامه داد: امتحانات داوطلبان آزاد، جهشی، ایثارگران و بزرگسالان به صورت حضوری است. امتحانات دروس شایستگیهای فنی واستانداردهای مهارت، شاخههای تحصیلی فنی، حرفهای و کاردانش نیز به صورت حضوری است و سؤالات براساس «وضعیت قرمز» طراحی خواهد شد.
نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی تشریح شد
از سوی دیگر، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی را توضیح داد.
به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده گفت: در شیوه نامهای که هفته جاری نهایی خواهد شد، پیشبینی شده است که برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتی که دارند؛ دستورالعملی به صورت جداگانه ارسال شود.
حکیم زاده افزود: پایان برگزاری کلاسها و زمان آموزش سی و یکم اردیبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزشها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی 10 روز فرصت دارند تا تاریخ ۱۰ خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانشآموزان ثبت کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرایندی انجام میشود؛ ادامه داد: بر اساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان در طول سال تحصیلی به دست آوردهاند و براساس ارزیابیهای عملکردی که در پایان سال از دانشآموزان انجام میدهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.
معاون آموزش ابتدایی درخصوص برگزاری ارزیابی عملکردی در دوره ابتدایی اظهارداشت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامهریزی میکنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از قبل هم مصوبهای برای برگزاری کلاسها به صورت حضوری داشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است. ارزیابی عملکردی برای این دانشآموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است، اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد. اما مشخصا در مناطقی که امکان برگزاری آزمونها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، قطعا با استفاده از بستر برخط این ارزیابیها انجام میگیرد.
حکیم زاده با تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارتهای پایه سواد را یاد میگیرند، گفت: بر اساس این شیوه نامه برای این دانشآموزان علاوهبر معلمان، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که درخصوص تضمین یادگیری این دسته از دانشآموزان اطمینان حاصل کنند.
وی افزود: اگر نتایج ارزشیابیها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دستهای از دانشآموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل عدم همراهی موثر والدین؛ دچار مشکلاتی در یادگیری مهارتهای پایه باشند، قطعا برنامههای جبرانی در نظر خواهیم گرفت.
معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به اینکه امتحانات در چه زمانی برگزار خواهد شد، نیز گفت: دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد و معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتی که جمعآوری میکنند و ارزیابی عملکردی این کار را انجام میدهند.
حکیم زاده تاکید کرد: کلاسها تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت و معلمان از آن به بعد ده روز فرصت دارند تا بتوانند نتایج ارزشیابی پایانی را ثبت کنند. لکن اگر بر اساس فرایند یادگیری نیاز به ارزیابی عملکردی مجدد در پایان سال وجود داشته باشد، در این دوره 10 روزه امکان این کار فراهم خواهد بود.