kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



خوردن سحری پس از اذان صبح
س) اگر در ماه رمضان برای سحری بیدار شویم و سحری بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفته‌اند، روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟
ج) اگر روزه‌دار در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا خیر، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بود، باید قضای آن روز را بگیرد. ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
تزریق واکسن هنگام روزه
س) آیا تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود، روزه را باطل می‌کند؟
ج) باطل نمی‌کند.
مضمضه‌ کردن آب برای رفع عطش
س) اگر روزه‌دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد - به طوری که اندکی از آن هم پایین نرود- چه حکمی دارد؟
ج)‌اشکال ندارد.
مراجعه به دندانپزشکی در حال روزه
س) با توجه به اینکه مراجعه به دندانپزشکی در حال روزه در صورتی که شخص اطمینان داشته باشد چیزی از گلویش پایین نمی‌رود،‌اشکال ندارد، بفرمایید:
اولاً آبی که هنگام عملیات دندانپزشکی وارد دهان می‌شود حکم آبی را دارد که برای خنک شدن دهان وارد دهان کرده است (که اگر بی‌اختیار فرو رود باید به احتیاط واجب روزه را قضا کند) و یا حکم آبی را دارد که هنگام وضو برای نماز واجب، مضمضه می‌کند که قضا ندارد؟
ثانیاً آیا بین آب و غیر آب (اعم از مایعات و غیر مایعات) تفاوتی وجود دارد؟
ج) اولا در مورد آب بنابر احتیاط واجب باید قضای روزه را به جا آورد.
ثانیا وجوب قضا، مخصوص به آب است بنابر این اگر غیر آب بی‌اختیار فرو رود روزه باطل نمی‌شود.
واگذاری تألیف پایان‌نامه به دیگری
س) آیا واگذاری تألیف پایان‌نامه به شخص دیگر جایز است؟
ج) به‌طور کلی کیفیت تألیف پایان‌نامه تابع قوانین و مقررات مربوط است؛ اگر طبق مقررات، پایان‌نامه باید توسط خود دانشجو تألیف شود، واگذاری آن به دیگری جایز نیست.
مقدار فاصله در نماز جماعت
س) حداکثر مقدار فاصله برای صحت اتصال در نماز جماعت چه مقدار می‌تواند باشد؟
ج) فاصله امام جماعت و مأموم و فاصله صفوف جماعت نباید زیاد باشد و احتیاط واجب آن است که فاصله محل سجده مأموم و محل ایستادن امام و همچنین محل ایستادن صف جلو با محل سجده صف بعد، بیشتر از یک گام بلند (حدود یک متر) نباشد.
خوردن ماهی به صورت زنده
س) آيا خوردن ماهى‏هاى كوچك به صورت زنده حلال است؟
ج) خوردن نوع حلالِ آن‌ اشكال ندارد.