kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
فردین آقابزرگی:

گشایش‌های فرضی و مقطعی برجام به سود بورس نیست

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اگر فرض کنیم این بار خلاف رویه گذشته گشایش‌هایی درخصوص برجام حاصل شود باز هم اثرگذاری آن بر بورس مقطعی خواهد بود که به سود بازار سرمایه نیست.




فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه معتقدم دوره پیک فعل و انفعالات بازار سرمایه در جهت افزایش شاخص تا مقطع انتخابات است، گفت:‌ بنا به تجربه نابسامانی بازار سرمایه در سال 99 که دولت، مجلس و مجموعه نظام را درگیر کرد، قاعدتا پس از انتخابات با ورود هر رئیس‌جمهوری جلوی رشد شتابان بورس گرفته می‌شود.
آقابزرگی تاکید کرد: هم دولت به دنبال این است که با یک کارنامه خوب بازار سرمایه را به دولت بعدی بسپارند و هم تمام کاندیداها از بازار سرمایه تمجید خواهند کرد و فضای مناسبی در این زمینه شکل می‌گیرد و شاهد رشد شاخص خواهیم بود.
آقابزرگی با‌اشاره به وضعیت بازار سرمایه پس از برگزاری انتخابات اظهار داشت: می‌توان گفت پس از برگزاری انتخابات وارد دوره سکون و رکود خواهیم داشت و بازدهی بازار در سه ماهه اول سال بیشتر از 9 ماهه بعد از آن خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی‌ها از میزان رشد شاخص تا پایان سال چگونه است اظهار داشت: در دوره فراز و فرود شاخص در سال 1400 چند مولفه وجود دارد در خوش‌بینانه‌ترین حالت به دلیل کسری بودجه 320 هزار میلیارد تومانی اقتصاد با تورم تا سقف 50 درصدی مواجه خواهد شد و این کسری بودجه تورم 40 تا 50 درصدی را در درون خود نهفته دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر می‌توان تجربه بازار سرمایه و سیر فراز و فرودهای بورس از سال 95 به بعد را مورد بررسی قرار داد در سال 95 میزان بازدهی منفی 4 درصد، در سال 96 ، 24 درصد، در سال 97 ، 87 درصد، در سال 98، بیش از 180 درصد و در سال 99 این عدد 55 درصد بوده، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در سال 1400 دوره مشابه به سال 95 و 96 را داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با‌اشاره به تاثیرگذاری احیای برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده اظهار داشت: همواره عملکرد و تقابل غرب به صورت ظالمانه با ایران در دو دهه گذشته یک دوره فرسایشی بوده و متاسفانه ایران در این مباحث به نتایج دلخواه خود نرسیده است.
 اما اگر فرض کنیم این بار خلاف رویه گذشته باشد و گشایش‌هایی درخصوص برجام حاصل شود باز هم اثرگذاری آن بر بورس مقطعی خواهد بود و شوک مقطعی خواهد داشت و در ادامه روند همان رویه گذشته خواهد بود که به سود بازار سرمایه نیست.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم در بلندمدت شاهد یک اثرگذاری قابل توجه در بازار سرمایه ناشی از این موضوعات باشیم گفت: شوک مقطعی ناشی از توافقات یا ورود ارزهای بلوکه شده یک بازه زمانی کوتاه است و این موضوع را در آزادسازی 100 میلیارد دلار در زمان ریاست‌جمهوری اوباما را تجربه کردیم و دیدیم که تزریق این منابع منجر به چرخش بهینه وضعیت اقتصادی کشور نشد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: معتقدم این موضوعات بیشتر آثار روانی در بازار سرمایه‌دارد و اتفاقا بازار هم این موضوع را درک کرده چراکه به رغم تمام اطلاعات مثبتی که از برجام می‌آید بازار واکنشی را نشان نمی‌دهد و حساسیت‌ها از دست
 رفته است.
آقابزرگی همچنین با‌اشاره به احتمال کاهش نرخ ارز پس از احیای برجام گفت: کاهش نرخ ارز تقریبا منتفی شده است و این جزو سیاست‌های دولت بود که در انتهای دوره خدمت خود از لحاظ روانی در بازار سرمایه اثر بگذارد.