kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

کوتاه از انتخابات



امیرآبادی: برای انتخابات ریاست‌جمهوری
 ثبت‌نام می‌کنم

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم از استعفای خود از هیئت اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: در جلسه هیئت‌رئیسه مجلس این استعفا پذیرفته و آقای حسینعلی حاجی دلیگانی جایگزین بنده شد.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو ثبت‌نام کنم، لازم بود تا از این هیئت استعفا بدهم.
اجماع روی قالیباف صورت گیرد،
 باید ثبت‌نام کند

خبر دیگر اینکه، عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با سایت فردا درباره نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر اجماع عقلای اصولگرا روی آقای قالیباف صورت بگیرد، قطعا او باید در انتخابات ثبت‌نام کند و به اجماع صورت گرفته پاسخ مثبت دهد.
برخی قایق ندیدند
 می‌خواهند کشتی اقتصاد ایران را مدیریت کنند

افزون بر این، رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت که از او به‌عنوان یکی از داوطلبین کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود، در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: هرکسی از من حمایت کند، باید بداند که من سرباز این مملکت هستم و اگر رأی ‌بیاورم رئیس‌جمهور همه مملکت خواهم بود.
وی در پاسخ به این سؤال که «شما چند بار گفته‌اید برخی که قایق‌رانی نکرده‌اند می‌خواهند کشتی اقتصاد ایران را مدیریت کنند، منظورتان چه‌کسی است؟»، گفت: برخی از اینهایی که کاندیدا هستند، بعضاً قایق‌رانی کرده‌اند اما برخی حتی بین کاندیدای مطرح، اصلاً قایق را هم ندیده‌اند و قوه مجریه را نمی‌شناسند. کشور امروز حرف نمی‌خواهد، عمل می‌خواهد. گفتنِ می‌شود و باید بشود چاره کار کشور نیست باید تجربه کار داشته باشیم تا بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.
سازوکار جبهه اصلاحات
برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری مشخص شد

سومین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ریاست بهزاد نبوی به‌صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش فارس، در این جلسه، کلیات سازوکار پیشنهادی کمیته برنامه‌ریزی و راهبردها و مصوب هیئت‌رئیسه برای انتخاب نامزد واحد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به تصویب رسید.
جزئیات این سازوکار که به تصویب رسید از این قرار است:
در مرحله اول: پس از تصویب این سازوکار و تا زمانی که مجمع عمومی تعیین می‌کند، هر فرد با پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود. سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رای‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رای یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی‌ آنها در مرحله اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.
در مرحله دوم: از نامزدهای این لیست (که حداقل یک‌دوم اعضای مجمع به هر یک رای داده‌اند) دعوت شود در صورت تمایل برای پاسخ به پرسش‌ها و دفاع از اهداف راهبردی‌شان به جلسه مجمع دعوت شوند و در جلسه مجمع درباره مطلوبیت هر نامزد این لیست گفت‌وگو شود.
در مرحله سوم: بعد از جلسات بررسی نامزدها در مجمع و در آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه پیش از ثبت‌نام نامزدها (پیش از ۲۱ اردیبهشت) برای یکایک نامزدها رای‌گیری شود و تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دو سوم آراء اعضای مجمع را کسب کردند از طرف جبهه تشویق به ثبت‌نام شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزد/نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی کند.
در صورت داشتن چند نامزد مورد اجماع قبلی، مرحله چهارم انتخاب نامزد نهایی با نظرسنجی ملی معتبر است که در ایام تبلیغات انتخابات انجام می‌شود.