kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
رئیس سازمان انرژی اتمی:

بخش قابل‌توجهی از خرابکاری‌های نطنز ظرف چند روز آینده جبران می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی اقدام تروریستی روز یکشنبه در سایت نطنز را «خرابکاری» خواند و گفت: این حادثه‌ای نبود که اتفاقی روی داده باشد و سیستم‌های امنیتی به این مسئله ورود پیدا کردند.





به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که حادثه روز یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه سال 99 مرتبط با مرکز مونتاژ سانتریفیوژها دارد گفت: خیر این دو حادثه از هم جدا هستند.
صالحی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در نطنز اظهار کرد: دشمن دلش می‌خواهد یأس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد اما کور خوانده است.
وی ادامه داد: دشمنان در گزارش‌هایی که می‌دهند، می‌گویند 9 ماه فعالیت‌های هسته‌ای را در نطنز عقب انداخته‌ایم، اما من به شما می‌گویم، ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد.
وی تاکید کرد: این کشور باز نمی‌ایستد و هر کاری کنند ما با قوت و قدرت جلو می‌رویم. بهترین نوع بازدارندگی حفظ نشاط، روحیه و آمادگی است تا به دشمن نشان دهیم که این ملت تسلیم‌ناپذیر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بار قبل (اقدام تروریستی در تیرماه 99) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا کردیم و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن اینکه در دل کوه داریم سالن‌های متعدد و پیشرفته می‌سازیم.
صالحی خاطرنشان کرد: البته بگویم که ما از نظر حفاظتی و امنیتی اقدامات جدی را به کار گرفتیم. سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند و خودشان بعدا اطلاع‌رسانی می‌کنند اما سرنخ‌ها پیدا شده است.
وی تصریح کرد: در صنعت هسته‌ای کارهای ایذایی ما را متوقف نمی‌کند و این شعار نیست. اکنون سیستم برق اضطراری در نطنز راه‌اندازی شد و ظرف روزهای آینده سیستم برق اصلی هم وصل می‌شود و بقیه امور پیش می‌رود. همین الان غنی‌سازی در نظنز با قوت انجام می‌شود و متوقف نشده است.
وی ادامه داد: بخشی از ماشین‌ها به خاطر حادثه اخیر از مدار خارج شدند و بخشی باید بازنگری شود و آنهایی که آسیب دیدند جایگزین می‌شوند. این را بگویم هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است. ما بعد از حادثه اخیر هم، جبرانش را 50 درصد بیشتر خواهیم کرد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: راه مقابله ما کوشش و تلاش است، ولی راه آنها خبیثانه است. جبران اتفاقات روی داده، بازگرداندن گذشته نیست بلکه جبران گذشته به علاوه اقدامات دیگر است که بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود.
صالحی در ادامه از راه‌اندازی مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال در بخش اطفال بیمارستان امام خمینی در اوایل اردیبهشت خبر داد و گفت: این مرکز برای اولین بار در سطح کشور ایجاد می‌شود و با همکاری و حمایت سازمان انرژی اتمی انجام شده است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: اقدامات ایذایی دشمن نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور است که به‌عنوان یک پشتوانه قوی برای مذاکره‌کنندگان کشور بود. اینها فکر می‌کردند با این کار می‌توانند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعا اشتباه کردند.
وی افزود: سانتریفیوژهایی که صدمه دیدند را با هم نوع خودش جایگزین می‌کنیم با اصلاحاتی که کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژها را حداقل 59 درصد بالا می برد.
صالحی  گفت: ماشین‌های آسیب‌دیده عمدتا IR1 بوده است اما این ماشین‌ها که جایگزین می‌شوند با راندمان بالای 50 درصد خواهد بود. دشمن بفهمد هر قدم ایذایی را بردارد ما به قبل برنمی‌گردیم بلکه به وضعیت بالاتر می‌رویم.
وی همچنین گفت که درباره حادثه دیروز مراتب را به آژانس اطلاع دادیم.