kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
سازمان هواشناسی:

5 ماه کم بارش تا مهرماه 1400 خواهیم داشت

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: تا مهر ۱۴۰۰ یکی از کم‌بارش‌ترین ایام را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم یا کم‌بارش‌ترین در نیم قرن اخیر را خواهیم داشت.



 

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی 1400-1399 اظهار داشت: آنچه تاکنون درباره بارش‌ها اتفاق افتاده این است که از ابتدای سال زراعی جاری (مهر 99) تا‌کنون (22 اردیبهشت)، 111 و هشت دهم میلی‌متر بارش در کشور دریافت کرده‌ایم، متوسط بلندمدت بارندگی در کشور در این بازه زمانی 189 و هفت دهم میلی‌متر بوده است، بنابراین حدود 41 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: در خوشبینانه‌تر‌ین حالت،‌ کل سهم بارشی بلندمدت اقلیمی کشور در ماه‌های باقیمانده سال زراعی، حدود 15 درصد است که اگر محقق شود، با کاهش زیادی در میزان بارش سال زراعی مواجه خواهیم بود.
ضیائیان اضافه کرد: بنابراین در پایان سال زراعی جاری، یا یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها را در 50 سال اخیر تجربه می‌کنیم یا کم‌بارش‌ترین سال در 50 سال اخیر را تا مهر 1400 خواهیم داشت و احتمال این وجود دارد که حتی در موضوع کم بارشی رکورد بزنیم.
وی ادامه داد: در طول 50 سال گذشته فقط در دو سال زراعی داشتیم که بارش یکسال زراعی کمتر از 150 میلی‌متر بوده است که یکی سال 79 - 78 بوده است و دیگری سال 87 - 86 بود. امسال تا روز یکشنبه هفته جاری 41 درصد کاهش بارندگی را داشته‌ایم و در خوشبینانه‌ترین حالت یا در بین دو سال کم‌بارش دیگر قرار می‌گیریم یا کم بارش‌ترین سال 50 سال اخیرخواهیم بود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه مفهوم کم‌بارشی با مفهوم خشکسالی متفاوت است و کاربران باید به این موضوع توجه کنند، گفت: در سال زراعی 97 - 96 وضعیت مناسبی از نظر بارندگی نداشتیم چون تا حدود 10 سال پیش از آن هم، اغلب سال‌های کم‌بارش بوده است، اما امسال به دلیل آنکه دو سال زراعی قبل، پربارش بوده است وضعیت ذخایر سدها آنچنان وخیم نیست و وضعیت نظیر سال زراعی 97 ـ 96 نخواهد بود.
همچنین به گزارش سازمان امور عشایر، شاهپور علایی مقدم؛ رئیس ‌این سازمان با ‌اشاره به اینکه کاهش بارندگی در کشور طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، افزود: کاهش هر میلی متر بارندگی کاهش یک کیلوگرم علوفه را در پی خواهد داشت که برای جبران آن به صورت دولتی 2600 میلیارد تومان و به صورت عادی هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.