قیمتسازی خودرو در فضای مجازی علیرغم تعطیلی مراکز فروش
اگرچه مراکز فروش خودرو به علت محدودیتهای کرونایی به مدت ۱۰ روز تعطیل شدهاند اما «قیمتسازی» در فضای مجازی مجددا از سر گرفته شده است.
با توجه به شروع موج چهارم شیوع ویروس کرونا، مقرر شد از روز شنبه ۲۱ فروردینماه گروههای شغلی ۲، ۳ و ۴ در مناطق قرمز کشور تعطیل شوند که بازار خودرو نیز یکی از همین مشاغل تعطیلشده محسوب میشود؛ با این وجود وبسایتهای اینترنتی طی روزهای گذشته قیمتسازی در فضای مجازی را از سر گرفته و با ارائه قیمتهای سلیقهای بر طبل حواشی صنعت خودرو میکوبند.
به عنوان نمونه، در یکی از وبسایتهای اینترنتی خودرو، قیمت انواع خودرو اینگونه تنظیم و درج شده است:
در این رابطه، نعمتالله کاشانینسب نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران در گفتوگو با مهر اظهار داشت: میزان فروش در بازار خودرو طی هفته گذشته بسیار ناچیز بود و در حالی که خریداران و مصرفکنندگان کمکم در حال ورود به بازار بودند، ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل قرمز شدن تعداد زیادی از شهرها، بازارهای کشور را به مدت ۱۰ روز تعطیل کرد.
وی افزود: بر اساس این مصوبه، از روز شنبه مراکز فروش خودرو و به طور کلی بازار خودرو در سراسر کشور تعطیل شد.
کاشانینسب در مورد قیمتهایی که این چند روز در فضای مجازی برای انواع خودرو ارائه میشود، گفت: بازار تعطیل است و هیچ قیمتی رد و بدل نمیشود، از این رو قیمتهای درجشده در وبسایتهای اینترنتی، سلیقهای بوده و واقعی نیستند.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران افزود: به عنوان مثال شاهد هستیم که در فضای مجازی نرخهای خودرو روزی دو مرتبه تغییر میکند، در حالی که بازار تعطیل است و خرید و فروشی وجود ندارد که بخواهد مبنای جدیدی برای قیمتگذاری به دست بیاید و از وبسایتها سر دربیاورد.