kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

کوتاه از انتخابات




فضای انتخاباتی کشور منتظر تصمیم رئیسی
سید حسین نقوی‌حسینی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره فضای کشور در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فضای انتخاباتی کشور در حال شکل‌گیری است و می‌توان گفت جناح‌های مختلف آرایش انتخاباتی به خودشان گرفته‌اند.
نقوی حسینی با بیان اینکه «فضای انتخابات کشور منتظر تصمیم آیت‌الله رئیسی است» گفت: یعنی اگر ایشان به صحنه بیاید بخشی از نامزدهای دیگر که امروز اعلام حضور می‌کنند، دیگر در صحنه حاضر نمی‌شوند زیرا با آمدن ایشان ائتلافی شکل خواهد گرفت.
وی با بیان این که اگر آقای رئیسی در این دوره از انتخابات حاضر نشود آرایش انتخاباتی در کشور متفاوت خواهد شد، عنوان کرد: اگر رئیسی در انتخابات حاضر نشود از جبهه اصولگرایی شخصیت‌های زیادی در میدان انتخابات حاضر می‌شوند.
فعال سیاسی اصولگرا افزود: اگر رئیسی نیاید در جبهه اصولگرایی از قالیباف گرفته تا سعید محمد خواهند آمد، از سوی دیگر هم اصلاح‌طلبان نامزدهای خودشان را معرفی خواهند کرد.
نقوی حسینی تاکید کرد: شرایط متفاوتی را در این دوره شاهد خواهیم بود، اما اگر آقای رئیسی اعلام کاندیداتوری کند، بخش عمده‌ای از این مسائل اتفاق نمی‌افتد.
لاریجانی گفته اگر رئیسی کاندیدا شود
ضرورتی برای نامزد شدن من نیست

وی همچنین در مورد کاندیداتوری رئیسی گفت: من شنیده‌ام لاریجانی جایی گفته اگر آقای رئیسی کاندیدا شود، ضرورتی برای نامزد شدن من نیست، بنابراین اگر چنین جمله‌ای را گفته باشد، تکلیف کاملاً مشخص است و قطعاً نمی‌آید، اما اگر آقای رئیسی نیاید با آن شرایطی که گفته شد، یعنی جایگاهش بین جریان‌های سیاسی مشخص باشد و اجماعی رویش صورت گیرد، می‌آید.
شورای وحدت اصولگرایان:
گزینه اول ما رئیسی است

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در گفت‌وگو با ایرنا درباره نامه آیت‌الله موحدی کرمانی به سه نامزد اصولگرا برای ارائه برنامه از سوی آنها، گفت: تعداد کسانی که بنا داریم دعوت کنیم بیشتر از رئیسی، قالیباف و رضایی است اما فعلاً از آنها خواسته شد برنامه و افراد کلیدی کابینه خود را به شورای وحدت ارائه دهند
متکی گفت: هر مجموعه اولویتی دارد و گزینه اول ما رئیسی است. برای این با رضایی و قالیباف گفت‌وگو کردیم تا دیدگاه‌های آنها مطلع شویم تا در شرایط ویژه، چنانچه ناگزیر شویم به سمت گزینه‌ای غیر از سیدابراهیم رئیسی برویم.
چمران: اگر رئیسی بیاید، قالیباف شرکت نخواهد کرد
مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای ائتلاف هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه معلوم نیست رئیسی و قالیباف در انتخابات شرکت می‌کنند یا نه، اظهار داشت: پیش‌بینی من این است که اگر آقای رئیسی شرکت کند، آقای قالیباف شرکت نخواهند کرد. البته امکان دارد اوایل حضور پیدا کنند ولی نهایتاً حاضر به شرکت نمی‌شود. این پیش‌بینی من است. البته اگر آقای رئیسی بیایند، امکان دارد خیلی‌های دیگر نیایند.
وی افزود: ممکن است اگر آقای رئیسی نیاید، حضور آقای قالیباف خیلی محتمل شود.
ترقی: تنها گزینه انسجام اصولگرایان
 آمدن رئیسی است

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه «شورای وحدت و شورای ائتلاف باید مکمل هم باشند» گفت: تنها راه اجماع دو شورای اصولگرا کاندیداتوری رئیسی است
اصولگرایان تا روز ثبت‌نام
منتظر رئیسی می‌مانند

وی با اشاره به اینکه «رئیسی تصمیم جدی نگرفته است» اظهار داشت: اصولگرایان تا روز ثبت‌نام منتظر رئیسی می‌مانند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه «قالیباف، محسن رضایی و لاریجانی؛ ۳ کاندیدای مطرح اصولگرایان بعد از رئیسی هستند» گفت: فتاح، جلیلی و نیکزاد هم کاندیداهای جبهه پایداری هستند.
اگر رئیسی کاندیدا شود؛ سید حسن خمینی هم می‌آید
محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم در مصاحبه‌ای در خصوص احتمال حضور سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: احتمالاً می‌دهم در دقایق آخر سید حسن خمینی وارد انتخابات شود. با شنیده‌هایی که من دارم و رایزنی‌هایی که انجام شده، خیلی از گروه‌ها با او جلسه برگزار کردند و خود او هم مایل به آمدن است.
وی تاکید کرد: دوستان اصلاحات منتظر طرف مقابل هستند که ببینند گزینه آنها چه کسی خواهد بود و اگر حجت‌الاسلام رئیسی و یا فرد قوی‌تر از او وارد شود، ما نیز سید حسن خمینی را وارد انتخابات خواهیم کرد.
موسوی‌لاری: سیدحسن خمینی
 در حال بررسی شرایط است

موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگویی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درخصوص کاندیداتوری سیدحسن خمینی بیان کرد: پالس‌هایی که از سوی سیدحسن خمینی مشاهده شده، نشان می‌دهد وی در حال بررسی شرایط است و تاکنون اظهار نکرده است که قطعاً کاندیدا نمی‌شود.
دولت روحانی در اذهان عمومی
نامطلوب‌ترین دولت پس از انقلاب است

وزیر کشور دولت اصلاحات در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: در طول ۸ سال دولت روحانی، رقبای دولت و رسانه ملی آن‌قدر بر ناکارآمد و ناموفق بودن دولت از هر طریقی تاکید کردند که اکنون به نظر من، این دولت، در اذهان عمومی نامطلوب‌ترین دولت پس از انقلاب است. البته خود دولت هم مقصر بود. موضوع واکسیناسیون کرونا را می‌توان مثالی در این زمینه دانست. مردم انتظار دارند مسئولان، مانند بسیاری از کشورهای دنیا، اقدام عاجلی برای واکسیناسیون کرونا انجام دهند، اما اقدامات انجام‌شده کافی و مؤثر نبوده است. مردم معتقدند دولت حتی به قیمت کنار گذاشتن بقیه اولویت‌ها، باید برای قطع زنجیره شیوع کرونا اقدام اساسی انجام دهد. مردم ناراحت و عصبی هستند و فضای نشاط از بین رفته ‌است. جامعه احساس می‌کند مسئله «جان مردم» اولویت دوم دولت است. این فضا به‌علاوه برخی چالش‌های اقتصادی که بخشی از آن‌ها محصول تحریم‌هاست، به ناامیدی مردم دامن زده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلخوری محمدرضا عارف از اصلاح‌طلبان که زمینه‌ساز نوعی انشعاب در جبهه اصلاحات شده است، گفت: این موضوع اصلاً مطرح نیست. هویت عارف، اصلاح‌طلبی است و از آن فاصله نگرفته، اما او از اصلاح‌طلبان گله‌مند بوده و معتقد است اگر بخشی از فعالان این جریان سیاسی نسبت به عملکرد او در فراکسیون امید مجلس قبل انتقاداتی دارند، باید در جلسه‌ای توضیحاتش را می‌شنیدند و بعد داوری می‌کردند که به اعتقاد من گلایه درستی است؛ بنابراین موضوع جریان‌سازی موازی مطرح نیست چراکه اصلاحات محصول یک‌ گذار تاریخی است که انشعاب از آن به سادگی اتفاق نخواهد افتاد.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان:
سید حسن خمینی، گزینه خوبی نیست

گفتنی است عیسی چمبر، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی با اشاره به احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات 1400 گفت: معتقدم که سید حسن خمینی در برخی از موارد آن‌طور که باید و شاید قوی نیست. حداقل من این‌گونه ندیدم که در حوزه‌هایی نظیر سیاست خارجی چندان تجربه اجرایی داشته باشد.
به گفته چمبر، ندای ایرانیان از داخل حزب بر روی نام سید صادق خرازی وفاق دارد و از بیرون حزب هم نظرش بر روی محمدجواد ظریف است.
عضو حزب کارگزاران:
جهانگیری در این دوره شرکت نخواهد کرد

نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در گفت‌وگویی بیان کرد: هنوز نمی‌دانیم اسحاق جهانگیری می‌خواهد از طرف حزب کارگزاران وارد شود و یا به صورت مستقل شرکت می‌کند. برداشت من این است که جهانگیری در این دوره شرکت
نخواهد کرد.
عارف برای 1400 می‌آید
وی افزود: محمدرضا عارف اعلام کرده که در انتخابات حضور پیدا می‌کند و این اقدام وی نشان از بی اعتنایی به سازوکاری است که اصلاح طلبان در این دوره پیش‌بینی کرده‌اند.
عضو جبهه پایداری: جلیلی، کاندیدای ما نیست
غلامحسین رضوانی، عضو جبهه پایداری در مصاحبه با برنا در رابطه با جلسات جبهه پایداری برای معرفی کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: هنوز کاندیدایی وجود ندارد. ابتدا کاندیداها باید ثبت‌نام کنند و تأیید صلاحیت شوند و ما در بین آنها دست به انتخاب اصلح بزنیم.
وی گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی عضو جبهه پایداری نیست. مدت کمی سخنگو بوده و بعدها از این سمت برداشته شده است هیچ حمایتی هم از پایداری نخواهد داشت.
رضوانی با بیان اینکه «تا این لحظه کسی به عنوان کاندیدا در جلسات جبهه پایداری شرکت نکرده است» گفت: آقای جلیلی جزو جبهه پایداری نیست و کاندیدای جبهه هم نیست.
جدول زمان بندی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد
ثبت نام داوطلبان؛ از 21 تا 25 اردیبهشت/ اخذ رأی؛ 28 خرداد
بر اساس جدول زمان‌بندی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نهایی داوطلبان انتخابات در روزهای ۵ و ۶ خرداد اعلام و تبلیغات هم از روز ۷ خرداد آغاز می‌شود.
جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که توسط وزارت کشور اعلام شده است به شرح زیر است:
صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران؛ 21 اردیبهشت
تشکیل هیئت‌های اجرایی توسط فرمانداری‌ها؛ از تاریخ 21 تا 23 اردیبهشت
ثبت‌نام داوطلبان؛ از 21 تا 25 اردیبهشت
رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان؛ از 26 تا 30 اردیبهشت
تمدید مهلت رسیدگی به صلاح داوطلبان توسط شورای نگهبان؛ 31 اردیبهشت تا 4 خرداد
انتشار اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور؛ 5 و 6 خرداد
تبلیغات انتخابات 7 تا 26 خرداد
ممنوعیت تبلیغات 27 خرداد
اخذ رأی؛ 28 خرداد
انجام مرحله دوم (در صورت نیاز) در تاریخ 4 تیر