kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
پس از فراخوانده شدن شیوا به سازمان بازرسی

شورای رقابت فعلا از افزایش قیمت خودرو منصرف شد

رئیس ‌شورای رقابت که به دلیل اظهاراتش در مورد عدم تناسب قیمت خودرو با تورم به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شده بود فعلا از افزایش قیمت ماشین منصرف شد.




یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه رئیس‌ شورای رقابت به سازمان بازرسی فراخوانده شد، افزود: رئیس ‌شورای رقابت اخیراً در اظهاراتشان گفته بودند قیمت فعلی خودرو با نرخ تورم تناسب ندارد. آقای شیوا قرار بود دیروز با حضور در سازمان بازرسی کل کشور در مورد این اظهاراتشان توضیح بدهند.
وی ادامه داد: قیمت‌گذاری خودرو به این شکل است که قیمت قطعات اصلی خودرو از سوی خودروسازان اعلام و پس از بررسی‌های بانک مرکزی، نرخ تورم بخشی (صنعت خودرو) اعلام می‌شود و اعمال هرگونه کاهش یا افزایش قیمت، بر اساس همین نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود.
این مقام آگاه افزود: بر همین مبناست که مشخص می‌شود هر خودرویی باید چه میزان افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد. سال گذشته در دو بازه بهار و تابستان، در مورد قیمت‌گذاری خودرو اقدام شد، اما با توجه به شرایط خاصی که درباره نحوه قیمت‌گذاری خودرو در نیمه دوم سال گذشته مطرح بود، موضوع قیمت‌گذاری سه‌ماهه لغو و این موضوع به ابتدای سال ۱۴۰۰ موکول شد که متناسب با آن، اقدامات لازم بعدی صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اظهارات رئیس ‌شورای رقابت منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد، سازمان بازرسی کل کشور از منظر حقوق عامه به موضوع ورود کرده و آقای شیوا را جهت ارائه توضیح به این سازمان فراخوانده است.
لازم به اعلام است که در پی فراخوان رئیس ‌شورای رقابت به سازمان بازرسی، رضا شیوا فعلا افزایش قیمت خودرو را منتفی دانست و افزود: مطمئن باشید قیمت‌هایی که ما اعلام می‌کنیم در شرایط فعلی منصفانه است و با بهبود شرایط، قیمت خودرو‌ها نزولی و کاهشی خواهد شد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو قبلا سالانه بود گفت: در سال 99 این دستورالعمل سه‌ماهه شد و اکنون شش‌ماهه شده که اگر ثبات در بازار به‌ویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یکساله برمی‌گردد.
رئیس ‌شورای رقابت افزود: اکنون هم شورای رقابت منتظر اعلام تورم‌بخشی شش‌ماهه از سوی بانک مرکزی است که تاکنون اعلام نشده، بنابراین در موضوع قیمت خودرو جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
شیوا ادامه داد: درست است که نوسانات ارزی آنچنانی نداریم و تورم هم روند آرامی را گرفته، اما تورم همچنان در کشور وجود دارد و خودروسازان هم به ما فشار می‌آورند که تورم‌بخشی شش‌ماهه را در دستورالعمل قیمت خودرو لحاظ کنیم. ما قرار نیست تغییراتی انجام دهیم بلکه اگر بانک مرکزی تورم‌بخشی شش‌ماهه را اعلام کند درباره لحاظ کردن آن در دستورالعمل تصمیم می‌گیریم.