kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
با ماجراجویی‌های آمریکا و اروپا

روسیه و اوکراین آرایش جنگی گرفتند

به دنبال افزایش تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین، دو کشور آرایش نظامی به خود گرفتند. همزمان، خبر می‌رسد که آمریکا به تحرکات تحریک‌آمیز خود در اوکراین و دریای سیاه ادامه می‌دهد.



سرویس خارجی-

واشنگتن طی روزهای گذشته، یک فروند هواپیمای لجستیکی ارتش آمریکا را به اوکراین اعزام کرد. نوع این هواپیما، که در فرودگاه شهر «لوف» (غرب اوکراین) فرود آمد، «سی- 17 گلوب مستر3 » گزارش شد. گلوب مستر ۳ پس از «لاکهید سی-5 گلکسی»، بزرگترین و مجهزترین هواپیمای باربری موجود در نیروی هوایی آمریکا بوده و توانایی رساندن انواع بار و نیرو را با سرعت بالا به مناطق نبرد دارد.
آمریکایی‌ها به این اقدامات تحریک‌آمیز بسنده نکردند؛ به گزارش فارس، ارتش اوکراین جمعه اعلام کرد که هیئتی آمریکایی به ریاست سرهنگ «بریتانی ستیوارت»، از منطقه «دونباس» در مرز این کشور و روسیه دیدن کرده است. سرهنگ ستیوارت در این دیدار، به طرف‌های اوکراینی گفته است:‌ «دولت آمریکا شدیداً از تحولات میدانی در مرزهای اوکراین نگران است و با همه راه‌های ممکن، از حاکمیت و یکپارچگی اراضی این کشور حمایت خواهد کرد».
رایزن نظامی آمریکا در اوکراین، در حین بازدید از منطقه، لباس نظامی بر تن داشت‌، که روی آن آرمی با عبارت «یا اوکراین یا مرگ» حک شده بود. این آرم متعلق به یکی از یگان‌های ارتش اوکراین بوده، و وجود آن بر روی لباس نظامی آمریکایی، توجه رسانه‌های روسی را به خود جلب کرده است.
اوکراین چندی پیش کمک نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا، شامل خودرو‌های زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد‌تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آنها در نزدیکی مرز روسیه است.
در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن، کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، طی تماس تلفنی با زلنسکی، حمایت خود را از اوکراین ابراز کرد.
در ادامۀ این روند، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه گفت که کیف گفت‌وگوهای نظامی با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تقویت کرده است. فرمانده نیروهای مسلح اوکراین همچنین، از مشارکت نیروهای این کشور در رزمایش‌‌های نظامی، از جمله با ناتو، خبر داد.
هشدار مسکو
«دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، دیروز در واکنش به تحولات منطقه مرزی دونباس، به طرف اوکراینی هشدار داد و گفت:‌ «مسکو چه‌بسا گام‌‌هایی را برای حمایت از شهروندان خود در برابر هرگونه درگیری در شرق اوکراین اتخاذ کند».
پسکوف افزود:‌ «تنش‌ها در جنوب شرقی اوکراین، افزایشی بی‌سابقه‌ای یافته و این باعث نگرانی است. ما از احتمال وقوع جنگ داخلی در اوکراین نگران هستیم».
وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تحولات دونباس و زمزمه پیوستن اوکراین به ناتو گفت:‌ «پیوستن کیف به ناتو، منجر به تشدید گسترده تنش در دونباس خواهد شد و می‌تواند به پیامدهای ناگواری ختم شود».
مسکو تأکید کرد: «کیف در توهم حل تنش در دونباس، با بهره‌گیری از گزینه‌های نظامی است».
«دیمیتری کوزاک» معاون رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور روسیه، نیز در رابطه با اظهارات تحریک‌آمیز «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، هشدار داد، شروع خصومت‌های کیف علیه مسکو، آغازی بر پایان کشور اوکراین خواهد بود.
اظهارات پوتین
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، از اوکراین به علت پایبند نبودن به توافقنامه مینسک، انتقاد کرد و گفت: اوکراین برای متشنج کردن اوضاع منطقه دونباس‌، اقدامات تحریک‌آمیز خود را ازسرگرفته است. پوتین تاکید کرد: تنها راه‌حل بدون جایگزین برای حل مسئله اوکراین، توافقنامه مینسک است.
مسکو قبلا هشدار داد بود که در صورت شعله‌ور شدن جنگ در دونباس، روسیه مجبور است از اتباع خود در شرق اوکراین دفاع کند.
کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای سیاه
همزمان با این تحولات و تنش‌های کلامی بین مقامات مسکو و کیف، دو کشتی جنگی آمریکا وارد دریای سیاه شد. منبعی در وزارت خارجه ترکیه گفت: «واشنگتن به آنکارا اطلاع داده که دو کشتی جنگی از تنگه بسفر عبور کرده و وارد دریای سیاه شده‌‌‌اند».
تنش بین روسیه و اوکراین بعد از آن شروع شد که شبه جزیره کریمه سال ۲۰۱۴ و در جریان تنش‌های نظامی در شرق اوکراین، با برگزاری یک همه پرسی، به روسیه ملحق شد.
نا آرامی‌های شرق اوکراین، در سال ۲۰۱۵ بارها شعله‌ور شده است. طبق گزارش‌های سازمان ملل، بیش از ۱۳ هزار نفرطی این درگیری‌ها، کشته شده‌اند.
با وجود آتش بس اجرا شده با میانجیگری اتحادیه اروپا، موسوم به توافق «مینسک»، که از سال ۲۰۱۵ لازم الاجرا شد، میان دو طرف در یک خط مقدم ۵۰۰ کیلومتری، بارها درگیری رخ داده است. رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا ادعا کرده بود که از آغاز سال 2021 (11 دی) تاکنون، ۲۰ سرباز اوکراینی در مناطق مرزی کشته شده‎اند.
برخی تحلیلگران معتقدند که علت تنش‌های جاری میان روسیه و اوکراین، کمبود چند ماهه آب در کریمه است. دلیل این کمبود، مسدود کردن راه منابع آبی به کریمه توسط اوکراین اعلام شده است. این منابع حدود ۸۵ درصد آب مورد نیاز شبه جزیره کریمه را تامین می‌کند.