kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
رئیس‌سازمان جهانی بهداشت

توزیع واکسن کرونا به شکل تکان دهنده‌ای نامتوازن است

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد شدید از «توزیع نامتوازن واکسن در جهان» بین کشورهای فقیر و غنی آن را «تکان‌دهنده» توصیف کرد.



سرویس خارجی-

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تا عصر دیروز تعداد مبتلایان جهانی ویروس کرونا از مرز 135 میلیون و 439 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 2 میلیون و 931 هزار نفر رسیده است.
همزمان گزارش‌ها حاکی است روند توزیع جهانی واکسن کرونا نیز همچنان به صورت کاملاً ناعادلانه ادامه دارد و کشورهای ثروتمند با خرید و انبار واکسن مانع دسترسی کشورهای فقیر به واکسن می‌شوند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در همین زمینه از آنچه «عدم توازن تکان‌دهنده» در توزیع واکسن کرونا در بین کشورهای فقیر و ثروتمند خوانده، به شدت انتقاد کرده است.
«تدروس ادهانوم» روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت: «همچنان عدم توازنی تکان دهنده در توزیع جهانی واکسن وجود دارد. به طور میانگین در کشورهای پردرآمد، تقریباً از هر چهار نفر یک نفر واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده، در حالی که در کشورهای کم‌درآمد یکی از بین بیش از ۵۰۰ نفر واکسن دریافت کرده است».
فارس نیز در این باره به به نقل از بی‌بی سی نوشته، این نهاد جهانی مدتهاست خواستار توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان شده است. سازمان جهانی بهداشت طرح کواکس را که با هدف تامین واکسن برای کشورهای فقیر راه‌اندازی شده، تحت نظر دارد. طبق این طرح، تاکنون بیش از ۳۸ میلیون دوز برای حدود ۱۰۰ کشور دنیا فرستاده شده است. این در حالی است که هدف تعیین شده دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز تا پایان ماه مارس (10 فروردین) بود. «ادهانوم» در این خصوص می‌گوید: «امیدواریم در ماه‌های آوریل و مه (تا اواسط خرداد) به این هدف دست پیدا کنیم».
«کواکس» می‌گوید به دنبال این است که بیش از 2 میلیارد دوز واکسن را به مردم ۱۹۰ کشور در کمتر از یک سال تحویل دهد. پیشتر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تاکید کرده بود که پکن آمادگی دارد با آلمان و سایر کشورها برای دستیابی به توزیع منطقی و عادلانه واکسن‌ کرونا در جهان همکاری کند: «چین مخالف سیاسی کردن واکسن یا آنچه ملی‌گرایی واکسن خوانده می‌شود است و آمادگی دارد با جامعه جهانی از جمله آلمان برای تسهیل توزیع عادلانه و منطقی واکسن‌ها و پشتیبانی و کمک به بسیاری از کشورهای در حال توسعه در به دست آوردن این واکسن‌ها همکاری کند... پکن علیرغم اختلافات موجود بین چین و اتحادیه اروپا آمادگی دارد با شرکای اروپایی خود برای تعمیق و گسترش همکاری عملی در زمینه‌های مختلف کار کند».
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اخیراً بار دیگر از تولید و توزیع ناعادلانه واکسن کرونا انتقاد کرد. «آنتونیو گوترش» در توئیتی نوشت: «هیچکدام از بخش‌های پاسخ جهانی به همه‌گیری کرونا از تولید و توزیع واکسن گرفته تا حمایت از کشورهای در حال توسعه، آنچنانکه لازم است، پیش نمی‌رود.ما فقط با یک اقدام جسورانه به این دوره وحشتناک پایان خواهیم داد و بهبودی پایدار و فراگیر را شروع خواهیم کرد».