kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
گمرک اعلام کرد

سال گذشته ایران حدود ۳ میلیارد دلار بنزین صادر کرد

آمارهای گمرک نشان می‌دهد ایران در سال گذشته بیش از ۲.۹ میلیارد دلار بنزین علی رغم تحریم‌ها صادر کرده است.

به گزارش فارس، طبق آمارها ایران در 12 ماهه سال 99 بیش از 7.8 میلیون تن بنزین علی رغم تحریم‌ها صادرات داشت.
طبق آمارهای گمرک، در این مدت 2.9 میلیارد دلار بنزین فروخته شده که نسبت به مدت مشابه سال 98 بالغ بر 358 درصد رشد به لحاظ ارزش و 618 درصد رشد به لحاظ وزنی مشاهده می‌شود یعنی در سال گذشته نسبت به سال 98، ارزش صادرات 4.6 برابر و حجم صادرات 7.2 برابر شده است. در سال 98 حدود 636 میلیون دلار بنزین صادر شده بود.
گفتنی است صادرات بنزین از سوی ایران بیشتر مدیون راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط سپاه پاسداران است. با افتتاح مرحله نهایی این پالایشگاه در دی سال ۹۷، ظرفیت تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل رسید .
هم‌اکنون پس از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که رتبه اول تولید بنزین در کشور را به خود اختصاص داده، پالایشگاه امام خمینی شازند، با تولید روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین در رتبه دوم قرار دارد.
دشمنان تا پیش از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نفت ایران بویژه بنزین را تحریم کرده بودند اما متوجه شدند ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسیده است لذا دست به اقدام ناجوانمردانه دیگری در زمینه تحریم قطعات پالایشگاهی زدند که بازهم به همت متخصصان ایرانی رو دست خورده و دراین بخش هم ایران به خودکفایی رسید.
از سوی دیگر، آمار گمرک در سال 99 نشان می دهد بالغ بر 13.7 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادرات شده که در مقایسه با سال 98 از لحاظ ارزش بالغ بر 23 درصد افت کرده است. حجم صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته نسبت به سال 98 هم حدود 13 درصد کاهش یافته است. در سال 98 بیش از  17.8 میلیارد دلار از این محصولات صادر شده بود.
براساس این گزارش، یکی از دلایل کاهش حجم و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته نسبت به سال 98، شیوع کرونا و کاهش تقاضای خرید محصولات پتروشیمی در جهان بوده است.