kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی خبر داد:

رانت‌خواری در واردات روغن با سوءاستفاده از ارز دولتی

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از رانت خواری در واردات روغن خام با سوءاستفاده از ارز 4200تومانی توسط عده‌ای سودجو خبر داد.

قاسم علی حسنی، اظهار کرد: در روغن کمبود آن‌چنانی وجود ندارد بلکه بیشتر گران فروشی به چشم می‌خورد، چراکه اگر مشتری بخواهد روغن ۷۱ هزار تومانی را ۱۰۰ یا ۱۱۰ هزار تومان بخرد، پیدا می‌کند؛ بنابراین این مساله نشان می‌دهد که روغن وجود دارد اما گران است.
به گفته وی رانت موجود روی قیمت روغن نباتی ناشی از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن خام است که منجر به سوءاستفاده عده‌ای می‌شود و با برهم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا، گرانی را رقم می‌زند.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه تمام فرآیند تأمین و توزیع روغن از صفر تا صد از جمله اختصاص ارز ترجیحی، تأمین مواد اولیه، قیمت‌گذاری و توزیع در اختیار دولت است، افزوده است: ارز ترجیحی باید از واردات روغن خام حذف شود تا رانت موجود روی قیمت روغن از بین برود؛ اگر ارز ترجیحی حذف شود، انگیزه سوءاستفاده و دلالی از بین می‌رود و با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، گران فروشی از بین خواهد رفت.
وی گفت: فارغ از فسادی که ارز ترجیحی در بازار روغن ایجاد کرده، نباید از نقش دلالان در شبکه توزیع هم غافل بود؛ شبکه توزیع در ایران معیوب است و باید اصلاح شود.
 حذف گوشت قرمز از سبد غذایی بسیاری از مردم
در این میان، افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت قرمز باعث شده که این کالاهای پروتیئنی مهم عملاً از سبد مصرف دهک پایین و حتی متوسط جامعه حذف شود. براساس گزارشهای میدانی خبرنگار مهر، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی هم اکنون ۱۶۲ هزار تومان و گوشت گوساله (مغز ران) ۱۳۱ هزار تومان است.
در این راستا علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون نمی‌توان قیمتی را برای گوشت اعلام کرد، گفت: در حال حاضر بازار در نوسان است و با توجه به اینکه تازه شروع به کار کرده، قیمت‌ها تثبیت نشده است.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان اتفاق خاصی در بازار گوشت گوسفندی رخ نمی‌دهد، اضافه کرد: عرضه دام به وفور انجام می‌شود و زیاد است ضمن اینکه توزیع گسترده مرغ که در حال انجام است، بسیار در بازار گوشت تأثیرگذار است و باعث می‌شود قیمت گوشت نیز کاهش یابد.
ارز جهانگیری؛ ام‌الفساد اقتصاد ایران
به نظر می‌رسد تصمیم غلط دولت برای تداوم پرداخت ارز ترجیحی به واردات برخی کالاهای اساسی و مدیریت ضعیف در مدیریت حلقه‌های تأمین تا توزیع این اقلام مهمترین دلایل نابسامانی بازار کالاهای اساسی است. عدم تخصیص به موقع ارز و عدم نظارت صحیح بر زنجیره تأمین تا توزیع این کالاها از جمله ضعف‌هایی است که در شکل گیری شرایط فعلی بازار نقش مؤثری داشته و مردم را برای تأمین اقلام اساسی مورد نیازشان به دردسر انداخته است.
 بر این اساس نه تنها گرانی شدید این اقلام به مردم تحمیل شده بلکه برای دسترسی به همین کالاهای گران، بعضا باید زحمت زیادی متقبل شوند و ساعت‌ها در صف بایستند.
انتظار می‌رود با توجه به درپیش بودن ماه مبارک رمضان، اقدامات ستاد تنظیم بازار برای مدیریت عرضه این اقلام نمود بیشتری در بازار داشته باشد و مردم برای مصارف ماه رمضان در تأمین کالاهای اساسی با مشکلات کمتری مواجه شوند.