سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر:
تولید برخی تایرها از نیاز کشور بیشتر شده است
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن تشریح موانع افزایش تولید تایر گفت: واقعیت این است که در شرایط فعلی، میزان تولید برخی اندازهها و انواع تایر از میزان مصرف کشور بیشتر شده است.
مصطفی تنها در گفتوگو با ایسنا، درباره وضعیت تولید تایر در کشور تصریح کرد: تولید صنعت تایر کشور علیرغم همه دشواریهای سال ۱۳۹۹ در مجموع از مرز ۲۷۳ هزارتن معادل 25 میلیون حلقه نیز گذشت و برای اولین بار مجموعه صنعت تایر کشور به رکورد ۳۰۷ هزار تن، دست یافت.وی افزود: به عبارت دیگر طی سالی که گذشت، صنعت تایر کشور موفق شد تا تولید عددی انواع تایر خودرو را ۱۸ درصد و به لحاظ وزنی ۱۹ درصد ارتقا دهد. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در رابطه با موانع این صنعت و راهحل از میان برداشتن آنها، گفت: مشکلات ناشی از تحریمها، مشکلات تعاملات خارجی بانکی کشور، تورم لجام گسیخته حاکم بر اقتصاد ملی، انعطاف محدود ارگانها و نهادهای پشتیبانی و نظارتی صنعت که متناسب با تحرک و پویایی این صنعت نیست و اصرار بر ممنوعیت صادرات به سبب کمبودهای سالهای گذشته از موانع افزایش تولید تایر است.
تنها تاکید کرد: واقعیت این است که در شرایط فعلی، میزان تولید برخی اندازهها و انواع تایر از میزان مصرف کشور تجاوز کرده و تولید بیشتر آنها در صورتی که صادرات، ولو به صورت محدود، آزاد نگردد، فاقد توجیه خواهد بود. اگر در سیستم و نظام توزیع در کشور مشکلاتی دیده میشود، بطوریکه تمام تولیداتی که با زحمت کارکنان و مدیران این صنعت صورت میگیرد، به درستی به دست مصرفکننده نهایی نمیرسد، نتیجه اعمال فشار بر تولیدکننده است.
وی مشکلات تخصیص و تامین بههنگام ارز را از دیگر موانع صنعت تایر دانست و افزود: کمتوجهی به ظرفیتهای تولید داخلی در سیاستگذاری برای واردات تایر، این صنعت را گاهبهگاه دچار دشواری کرده است. بطور مثال تصمیم وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) برای واردات انبوه تایر بدون مشاوره با مدیران صنایع داخلی و بدون در نظر گرفتن ظرفیتها و محدودیتهای تولید انواع و اندازههای مختلف تایر در کشور، اصرار بر تعرفه شش درصدی تایرهای رادیال باری علیرغم افزایش تولید داخلی و اجرا و اتمام یک طرح ۲۵ هزارتنی برای تولید این نوع تایرها در کشور را میتوان از جمله این سیاستگذاریهای نابجا دانست.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر تاکید کرد: کاهش تعرفه واردات تایرهای رادیال باری- اتوبوسی از ۲۶ درصد به شش درصد، طی سالهای گذشته که بازار با کمبود روبهرو شده بود، صورت گرفت؛ اما هماکنون با توجه به آمادگی صنعت تایر کشور برای تولید عمده نیاز کشور، اصرار بر تداوم این تعرفه، منطقی و در راستای پشتیبانی از صنایع داخلی، نیست.