kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
رئیس کل سازمان نظام پرستاری:

وزارتخانه‌های مسئول باید پاسخگوی مسافرت ۱۵۰۰۰ کرونایی در نوروز باشند

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که وزرای بهداشت، ارتباطات، کشور و گردشگری باید پاسخگوی مسافرت ۱۵ هزار بیمار کرونایی باشند، گفت: در کشور به شدت با کمبود پرستار مواجه هستیم.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد میرزابیگی با گلایه از گردش آزادانه 15 هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در طول تعطیلات عید نوروز اظهارداشت: در ایام نوروز 15 هزار بیمار کرونایی که تشخیص قطعی داده شده بودند به راحتی و آزادانه در سطح کشور راه افتادند و به سفر رفتند و بار کاری پرستاران و مدافعان سلامت را به شدت بالا بردند.
میرزابیگی افزود: 140 هزار پرستار در کشور مشغول خدمت به بیماران کرونا هستند؛ این جمعیت بزرگ بیش از 14 ماه است که شبانه‌روز برای نجات جان بیماران زحمت می‌کشند و از جانشان مایه گذاشته‌اند، اغلب دو هفته کامل از خانواده منفک می‌شوند، بیش از 80 هزار نفر آنها به کرونا مبتلا شدند و 110 نفر آنها در این راه شهید شدند و جانشان را فدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی آیا روا بود عده‌ای از مبتلایان قطعی به کرونا آزادانه به مسافرت بروند؛ با دامن زدن به چرخه گردش ویروس موارد ابتلا و بستری را بالا ببرند و فشار کاری پرستارانی را که زیر بار مسئولیت فرسوده شده‌اند، بیشتر کنند؟!
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: به عنوان نماینده جامعه پرستاری به خاطر این مسئله به وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات، وزیر کشور و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری معترض هستیم، آنان باید پاسخگوی پرستاران باشند، چرا با وجود اینکه سیستم‌های کنترلی از طریق تلفن‌های همراه و پیامک و اعلام اخطار امکانپذیر بود، در این خصوص کوتاهی شد.
میرزابیگی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به گسترش کرونا در کشور با مسافرت‌ها در شرایطی رخ داد که در کشور به شدت با کمبود پرستار مواجه هستیم. براساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار نفر جمعیت حداقل به چهار پرستار نیاز است. این رقم در کشور ما زیر یک نفر و حدود 0.9 است؛ علاوه‌بر این کمبود، در 14 ماه گذشته حدود 80 هزار پرستار به کرونا مبتلا شده‌اند و بالغ بر هشت هزار نفر نیز به دلایل مختلفی اعم از بستری، قرنطینه و مسائل مربوط به آن از خدمت منفک
شده‌اند.
وی همچنین با انتقاد از روند توزیع واکسن کرونا در کشور بیان کرد: واکسن کرونا در کشور کم است، ما هم قبول داریم ولی همین میزان کم باید عادلانه توزیع شود. دلیل ندارد وزارت بهداشت 45 هزار واکسن را از حدود 100 هزار واکسن به یک سازمان به نام نظام پزشکی بدهد در حالی که پرستاران در بخش هوم کر (مراقبت در منزل) در حال فدا شدن هستند.
رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: این موضوع و بی‌عدالتی در واکسیناسیون در دست بررسی است و امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت در روزهای آینده این روند را اصلاح کنند.