kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

روحانی: آمریکا آمده است توبه کند!

رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی مدعی شد «آمریکا آمده توبه کند» که از ابتدای شروع به کار بایدن تا به امروز نه تنها شاهد کمترین عقب‌نشینی از مواضع خصمانه این کشور نبوده‌ایم بلکه رفتار و اقدامات دولتمردان جدید کاخ سفید ادامه همان رویکرد ‌ترامپ علیه کشورمان بوده است.

    

حجت‌الاسلام روحانی دیروز چهارشنبه (18 فروردین) در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه اذعان آمریکا به شکست و درخواست برای مذاکره و بازگشت به تعهداتش از نظر ما «توبه» است، گفت: «آمریکا امروز آماده است برای اینکه بنشیند و راجع به اجرای برجام و بازگشت به تعهدات خود گفت‌وگو کند. بازگشت به تعهدات به معنای دینی و مصطلح آن توبه است. برای اجرای توبه، آمریکا آمده توبه کند، آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم ،می‌گوید «هل لی من توبه»؟ می‌خواهم به برجام برگردم. حال چقدر راست می‌گوید، چقدر در مقام اجرا وفادار به حرف خود هست، این را باید ببینیم، الان نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم، تا امروز این حالت را داریم و می‌بینیم آنچه ایران می‌گوید مورد قبول افکار جهانیان است.»
از درس مذاکره گرفتن از کربلا
 تا تطهیر آمریکا
با جمله مبارک حضرت حُر!
آقای روحانی که پیش از این از واقعه خونین کربلا و نهضت عاشورا نیز درس مذاکره گرفته بود، در حالی جمله مبارک حضرت حُر را برای تطهیر دولتی مانند آمریکا به کار برد که مشخص نیست از کدام گفتار یا رفتار مقامات آمریکایی دریافته که آنها توبه کرده‌اند؟ اینکه بایدن گفت «روش‌های هوشمندانه‌تری برای سخت‌گیری بیشتر علیه ایران وجود دارد»؟ یا این موضع او و بلینکن و رابرت مالی که می‌گویند اگر ایران به تعهدات برجامی برگردد، و دائمی‌کردن محدودیت‌های برجام را بپذیرد، آمریکا به برجام بر می‌گردد و آن را سکویی برای مذاکره برای محدود کردن توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران قرار می‌دهد؟!
آقای روحانی از کدام گفتار یا رفتار دولتمردان آمریکایی احساس کرد آنها دنبال توبه هستند؟ و اگر توبه‌ای در کار نیست - که نیست-  چرا اصرار دارد آدرس خلاف واقع به مردم بدهد؟
اگر آمریکا توبه کرده بود، رویکرد ‌ترامپ را
ابزار فشار بر ایران نمی‌کرد!
دولت آمریکا اگر از رویکرد ‌ترامپ پشیمان بود و اراده توبه داشت، باید بدون هیچ قید و شرطی به برجام باز می‌گشت و تحریم‌های وضع شده در پسا برجام (توسط دولت‌های اوباما و ‌ترامپ) را بر می‌داشت، نه اینکه همان خباثت‌ها را ابزاری برای فشار و طلبکاری بیشتر قرار دهد.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بدست آمدن این موفقیت در سایه مقاومت و ایستادگی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار داشت: دولت در طول این جنگ اقتصادی سه ساله حاضر نشد توصیه برخی دوستان درمورد برقرار کردن سیستم کوپنی برای تامین ارزاق عمومی را اجرا کند و تأکید کرد که می‌توانیم کشور را به شکل عادی اداره و کالا را به اندازه نیاز جامعه و به وفور تامین کنیم. اگرچه قبول داریم که قیمت‌ها تا حدودی گران بود و مردم در فشار بودند اما دولت این کار را برای سه سال به شکل موفقی انجام داد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به فرارسیدن روز بهداشت جهانی‌ اشاره کرد و گفت: امروز توانمندی کشور در عرصه بهداشت و درمان به لطف اجرای طرح تحول سلامت و نیز تجهیز و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی حداقل دو برابر ابتدای دولت تدبیر و امید است. امروز امید به زندگی در کشورمان ارتقا یافته که این نشان از حرکت سازنده دولت در عرصه بهداشت و درمان است.
 روحانی با بیان اینکه دولت در دوران کرونا کار عظیم و بزرگی انجام داده و در اثنای مقابله با این بیماری خطرناک بخش درمان کشور را توسعه نیز داده است، افزود: متأسفانه هنوز درمانی برای کرونا به دست نیامده و تنها راه مقابله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است. به وزارت بهداشت دستور داده‌ام که تمام اقدامات در زمینه واردات و تولید واکسن در داخل و نیز واکسیناسیون را با جزئیات کامل و به شکل شفاف برای مردم تشریح کنند.
رئیس‌جمهور با تشریح مشکلاتی که تحریم‌ها برای خرید و واردات واکسن کرونا برای کشور ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: ده‌ها میلیون دوز واکسن یا خریداری شده و یا برای خرید آنها توافق شده است، اما تحریم‌ آمریکا مانع نهایی شدن توافقات و انتقال واکسن‌ها به داخل کشور شده‌اند.
روحانی در ادامه با‌ اشاره به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان گفت: به سازمان برنامه و بودجه دستور داده‌ام که برای ماه مبارک رمضان یک نوبت اضافه کمک معیشتی به جمعیت تحت پوشش تخصیص داده شود. همچنین در روزهای آینده یک کارت اعتباری در اختیار مردم قرار می‌گیرد که پشتوانه آن سهام عدالت یا یارانه مردم است و این کارت علاوه بر کمک به مردم، پشتیبانی و کمکی به رونق تولید نیز خواهد بود و امیدوارم با بهبود شرایط جهانی، در تامین کالا نیز ثبات بیشتری در کشور ایجاد شده و مردم شرایط بهتری را تجربه کنند.