kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
بانک مرکزی:

تورم 11 ماهه پارسال 44 درصد بود



در حالی که مرکز آمار، نرخ تورم سال99 را 36 و چهار دهم درصد اعلام کرده، اما بانک مرکزی نرخ تورم ۱۱ ماهه سال گذشته را ۴۴ درصد اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت اقتصاد اخیرا در گزارشی به بررسی آمارهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی پرداخته است. بر این اساس نرخ تورم 11 ماهه بر مبنای محاسبات بانک مرکزی 44 درصد بوده است.
در همین حال مرکز آمار ایران اعلام کرد، نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به 36 و چهار دهم درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 36 و دو دهم و 37 و هفت دهم درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری دو و یک دهم واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی دو و هفت دهم واحد درصد افزایش داشته است.
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، روغن زیتون، روغن مایع) و می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه «هتل و رستوران» (کرایه تالار پذیرایی و غذاهای آماده) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این ماه گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.