kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
طبق گزارش جدید گاردین

سیاهپوستان آمریکایی برای حفظ جان خود به سلاح گرم پناه برده‌اند




یک روزنامه انگلیسی با اشاره به افزایش خشونت و ناامنی در آمریکا علی الخصوص برای جامعه سیاهپوستان، نوشت، فروش سلاح گرم در بین سیاهان این کشور به طرز چشمگیری افزایش یافت.
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بیش از 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود و مردم آمریکا روزانه با همین سلاح‌ها، همدیگر را می‌کشتند!. به گفته هیلاری کلینتون، سالانه33 هزار نفر در آمریکا با اسلحه به قتل می‌رسند، که به معنای کشته شدن 90 نفر در هر روز است. روزنامه نیویورک تایمز نیز پیش از این نوشته بود، آمریکا اولین رتبه را از نظر میزان مرگ و میر بر اثر جرائم مسلحانه در دنیا دارد. از سوی دیگر، آمار قتل‌ها با سلاح گرم نیز هر سال در آمریکا رکورد جدیدی بر جای می‌گذارد و سیاهان آمریکا هم در میان کشته شدگان، رتبه نخست را دارند. بر اساس گزارش‌ها، سیاهان آمریکا در رتبه نخست خرید سلاح نیز هستند.
پایگاه اینترنتی نشریه گاردین طی گزارشی در همین زمینه، با اشاره به گسترش احساس ناامنی در میان جامعه سیاهپوستان آمریکا و هجوم آنها برای خرید سلاح جهت محافظت از خود، نوشت که سال گذشته(2020) آمریکایی‌ها رکورد خرید اسلحه گرم را شکستند و در این میان، مالکیت اسلحه در میان سیاهپوستان آمریکایی ۵۸.۲ درصد افزایش یافته است.بنا به اعلام بنیاد ملی ورزش تیراندازی، که یک سازمان تجاری به شمار می‌رود، طی ماه مارس تا اوت 2020 (اسفند 98 تا مرداد 99) حدود پنج میلیون آمریکایی اولین اسلحه خود را خریداری کرده‌اند و این آمار در طول سال، همچنان رو به افزایش است. این بنیاد اعلام کرد، سیاهپوستان آمریکایی بیشترین افزایش را از نظر جمعیتی در مالکیت اسلحه جدید دارند. این گزارش می‌افزاید، آمریکایی‌های سیاه پوست دلایل زیادی برای خرید اسلحه دارند؛ برخی از دارندگان سلاح جدید، در مورد استرس مربوط به همه‌گیری و برخی دیگر در مورد اضطراب ناشی از مشاهده معترضین سفیدپوست مسلح، که علیه دستورات قرنطینه یا نتایج انتخابات تظاهرات می‌کنند و خشونت‌های احتمالی از سوی آن‌ها، ابراز نگرانی کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: آنها با بی‌تفاوتی و در برخی موارد، بی‌احترامی از طرف صاحبان
سفیدپوست فروشگاه اسلحه یا اعضای باشگاه تیراندازی رو‌به‌رو شدند و این باعث شده به سمت عضویت در باشگاه‌های تیراندازی متعلق به سیاهپوستان و دریافت آموزش از آنها راغب شوند. در ماه‌های اخیر نیز تعداد زیادی از سیاهپوستان مسلح به سلاح گرم، در جریان اعتراضات مربوط به محدودیت‌های ناشی از قرنطینه و همچنین، اعتراضات موسوم به جان سیاهان مهم است، پس از کشته شدن جرج فلوید، در خیابان‌ها مشاهده شدند. در ادامه این گزارش آمده است: سیاهپوستان مالک اسلحه، خسته از ناتوانی انجمن اسلحه آمریکا در حمایت از جوامع سیاه پوست و اهانت به
سیاهپوستان، گروه‌های خود را مانند « انجمن ملی اسلحه سیاهپوستان آمریکایی» تشکیل داده‌اند، تا سایر سیاهپوستان آمریکایی را به پذیرفتن حق داشتن اسلحه گرم و آموزش ایمنی اسلحه تشویق کنند.گزارش‌ها در عین حال، از دریافت پیام‌ها و تهدید‌های نژادپرستانه در پی افتتاح فروشگا‌های سلاح از سوی سیاهپوستان حکایت دارد و این بدرفتاری و خشونت‌ها، در طول بروز تنش‌های نژادی و ناآرامی‌های اجتماعی، افزایش یافته است.
افزایش تیراندازی‌های مرگبار
 روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام کرد، موج تیراندازی‌های مرگبار موجب افزایش آمار قتل در «واشنگتن دی سی»، پایتخت آمریکا، شده است.
این روزنامه طی گزارشی به قلم «پیتر هرمن»، نوشت: یکشنبه شب دو نفر طی دو حمله جداگانه در جنوب شرقی و شمال شرقی واشنگتن کشته شده‌اند و به این ترتیب، تعداد قتل‌های این منطقه طی هفته گذشته، به ۹ تن رسید. از جمله افراد کشته شده، دو برادر و یکی مأمور پلیس کنگره بودند.
این گزارش می‌افزاید: 51 مورد قتلی که امسال در پایتخت آمریکا ثبت شده، حاکی از افزایش
۳۴ درصدی آمار قتل در این منطقه (در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته) است. سال گذشته در حالی پایان یافت که بیشترین آمار قتل طی ۱۶ سال قبل از آن را داشت. آمار قتل، که به طور عمده با تشدید خشونت اسلحه افزایش می‌یابد، در واشنگتن دی سی،
برای چهارمین سال پیاپی رو به افزایش است.