kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

برنامه دولت برای مسکن همین تورم 628 درصدی بود؟!(خبر ویژه)

در حالی که آقای روحانی سال 92 گفته بود «برای رفع گرانی مسکن، برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دارم»، دولت وی در زمینه مسکن کارنامه فاجعه‌باری را بر جای گذاشت و تورم بالای 600 درصد را در این حوزه به ثبت رساند.



براساس گزارش بانک مرکزی در اسفند 99، تعداد معاملات مسکن در تهران در مقایسه با یک سال قبل از این تاریخ 48/4 درصد کاهش داشت و به 3 هزار و 917 واحد رسید. همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به 30 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه مثل تیر، 6/6 درصد افزایش و نسبت به یک سال قبل‌تر، 93/7 درصد افزایش داشت.
وضعیت نابسامان بازار مسکن در حالی است که آقای روحانی سال 92 وعده داده بود برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع گرانی مسکن اجرا بکند. به گزارش شرق وی، در سال‌های 1384 تا 1392 از گرانی مسکن انتقاد می‌کرد و سیاست‌های دولت وقت را مقصر آن معرفی می‌کرد.
روحانی همچنین از عدم تکافوی تولید مسکن نسبت به تقاضای آن در دولت قبل انتقاد می‌کرد. عدم سیاستگذاری درست دولت برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و سوداگران به بازار زمین و مسکن هم دیگر انتقاد همیشگی روحانی از سیاست‌های دولت قبل در بخش مسکن بود.
او در آن زمان مدعی بود که برنامه‌هایی برای حل معضل مسکن دارد؛ اما از سال 1392 با شروع به کار دولت یازدهم، روحانی و کابینه‌اش در بخش مسکن هیچ طرح و برنامه‌ای جز حمله کردن به مسکن مهر نداشتند و بازار را به امان دلالان و سوداگران رها کردند تا قیمت مسکن بیش از 600 درصد افزایش پیدا کند، تولید مسکن به شدت کاهش یابد و بیشترین فشار به اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه کشور از محل اجاره‌بها وارد شود. حسن روحانی و عباس آخوندی (وزیر راه مورد علاقه و برند روحانی) تمرکز خود را به جای رفع مشکلات بخش مسکن در کشور، حمله به طرح مسکن مهر قرار دادند و تندترین حملات را به این طرح انجام دادند و همه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از ساخت مسکن مهر عنوان کردند. اکنون در حالی که چند ماه دیگر به پایان دولت روحانی نمانده، ثمره آن برای مردم، افزایش 628 درصدی قیمت مسکن است که سبب شده که دیگر خانه‌دار شدن برای اقشار مستأجر، به یک آرزو تبدیل شود. فاجعه بازار مسکن نتیجه سیاست‌های دولت روحانی است.