kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
رسانه نزدیک به پادشاه اردن خبر داد

نقش موساد در کودتای نافرجام اردن

یک رسانه نزدیک به خاندان سلطنتی اردن اعلام کرد، یک جاسوس سابق موساد در کودتای اخیر اردن دست داشته است.


سرویس خارجی-

شنبه شب کودتای نافرجامی در اردن رخ داد که منجر به دستگیری برادر پادشاه اردن و برخی از مقام‌های عالیرتبه این کشور شد. هدف این کودتا، براندازی «عبدالله دوم» پادشاه این کشور بود. برخی رسانه‌ها پیش این از دست داشتن ولیعهد سعودی و امارات در کودتا خبر داده بودند و اکنون نیز پای رژیم صهیونیستی به این ماجرا باز شده است.
به گزارش فارس، منابع خبری یکشنبه شب از مشارکت یک عامل موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در کودتای نافرجام اردن خبر دادند. گفته می‌شود که جاسوس سابق موساد به شاهزاده «حمزه» و همسرش پیشنهاد داده بود تا از اردن فرار کنند.
روزنامه «یدیعوت آحارونوت» و شبکه خبری «کان» روز شنبه مدعی شدند که برادر «عبدالله دوم» پادشاه اردن و شماری از مقام‌های ارشد این کشور در اردن دستگیر شدند. این منابع خبری نوشتند که دلیل این دستگیری‌ها، برملا شدن توطئه براندازی پادشاه این کشور بوده است. هنوز مشخص نیست که کدام برادر پادشاه اردن دستگیر شده است، اما گفته می‌شود «الشریف بن زاید» نماینده شاهزاده «علی بن حسن» در بین دستگیر شدگان است.
یک خبرنگار صهیونیستی نیز طی توئیتی، با اشاره به موج دستگیری‌ها در بین مقامات بلند پایۀ اردنی نوشت که «حمزه» ولیعهد سابق اردن، و همسرش ملکه «نور»، در حصر خانگی قرار دارند. برخی منابع دیگر از دستگیری دست‌کم 20 تن از مقامات ارشد اردن به اتهام کودتا خبر دادند. یک مقام اطلاعاتی اردن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، طرح کودتا را توطئه داخلی و خارجی خواند. به گفته وی، در میان دیگر افراد دستگیر شده، یک شهروند سعودی نیز مشاهده می‌شود. وبگاه «تایمز اسرائیل» روز شنبه نوشت که اردن به اسرائیل اطلاع داده اوضاع تحت کنترل است و با وجود موج دستگیری‌ها، ثبات پادشاهی را هیچ خطری تهدید نمی‌کند. این پیام توسط مقام‌های اردنی به همتایان اسرائیلی منتقل شد.
این رویداد در حالی در این کشور رخ داد که شهروندان اردنی چندی قبل با برگزاری تظاهرات در «امان»، علیه سیاست‌های دولت شعار سر داده و مبارزه با فساد، لغو افزایش قیمت سوخت و عدم لغو یارانه نان را خواستار شدند.معترضان همچنین، آزادی زندانیان سیاسی، لغو قانون مالیات بردرآمد و جرایم الکترونیکی را خواستار شدند.
از سوی دیگر، شاهزاده «حمزه بن حسین»، ولیعهد سابق اردن، در فایلی صوتی که از سوی مخالفان اردنی پخش شده است، اعلام کرد که هرگز از دستورات ارتش این کشور مبنی بر قطع روابط خود با خارج، اطاعت نخواهد کرد. او در این پیام صوتی گفت، هرگز از دستورات اطاعت نخواهم کرد و با دستورات ارتش اردن برای قطع ارتباط با جهان خارج مخالفت خواهم کرد. ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن، روز یکشنبه طی یک نشست خبری، درباره بازداشت‌های اخیر در این کشور گفت، سازمان‌های امنیتی اخیرا تماس‌هایی بین شاهزاده حمزه بن حسین (ولیعهد سابق و برادر ناتنی «عبدالله دوم» پادشاه این کشور) را با طرف‌های خارجی رهگیری کرده بودند.