kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
با وجود ادعای رئیس‌جمهور رخ داد

افزایش 40 تا 189 درصدی قیمت کالاهای اساسی در یک‌سال

در حالی‌که رئیس‌جمهور مدعی است که عرضه بیش از ۹۵ درصد کالاهای اساسی وضعیت قابل قبولی دارد، بررسی قیمت این کالاها نشان می‌دهد که در بازه زمانی بهمن 98 تا بهمن 99 تمامی کالاهای اساسی افزایش قیمت قابل توجهی داشته و برخی اقلام بیش از 100 درصد گران شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بررسی قیمت کالاهای اساسی و مهم نشان می‌دهد که قیمت اکثریت کالاهای اساسی و مهم در بهمن 1399 نسبت به بهمن 1398 افزایش قابل توجهی داشته است.
براین اساس قیمت برنج طارم اعلا که در بهمن 99 نسبت به بهمن 98 با افزایش 47 و یک دهم درصد افزایش یافته و از 230 هزار و 107 ریال به 338 هزار و 374 ریال رسید.  برنج تایلندی نیز که قیمت هر کیلوگرم آن در بهمن 98 به میزان 73 هزار و 642 ریال بوده در بهمن 99 با افزایش 116 و هفت دهم درصدی 159 هزار و 572 ریال شد. برنج هندی 1121 نیز در همین بازه زمانی به میزان 189 و یک دهم درصد افزایش یافت و قیمت برنج داخلی هاشمی و برنج پاکستانی باسماتی نیز به ترتیب 44 و سه دهم و 122 و نیم درصد بیشتر شد.
حبوبات نیز در بازه زمانی بهمن 98 تا بهمن 99 افزایش قیمت قابل توجهی داشته بطوریکه بهای نخود 107 درصد، لوبیا چیتی 106 درصد، لوبیا قرمز 104 درصد، لپه 149 درصد و عدس 162 درصد افزایش یافت.
موز، سیب زمینی، خرمای مضافتی، گوجه فرنگی، سیب زرد، پرتقال تامسون نیز در بازه زمانی یاد شده مشمول افزایش قیمت بوده است بطوریکه بهای موز 152 درصد و پرتقال تامسون 162 درصد رشد کرد.
گوشت گوساله در بازه زمانی بهمن 98 تا بهمن 99 از هر کیلو 725870 ریال به 1019283 ریال رسیده و به این ترتیب افزایش قیمت 40.4 درصدی را تجربه کرده است.
گوشت مرغ نیز 77.1 درصد افزایش قیمت داشت و تخم مرغ 89 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در مجموع شکر، چای، کره پاستوریزه، پنیر و شیرخام نیز مانند سایر کالاهای اساسی و مهم مشمول این افزایش قیمت بوده است.
بی خبری دولت از وضعیت بازار
در حالی که نسبت به ابتدای دولت حسن روحانی، قیمت مواد غذایی بیش از پنج برابر شده و اغلب اقلام اساسی با تورم سه رقمی در یک‌سال اخیر به دست مردم می‌رسد، رئیس‌جمهور در ماه‌های پایانی دولتش از قابل قبول بودن شرایط ۹۷ درصد کالاهای اساسی سخن گفت.
به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار و چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به موضوع گرانی‌های اخیر‌اشاره کرد اما به جای پذیرش سوءمدیریت دولت در تنظیم بازار، از موفقیت دولت سخن گفت!
روحانی با بیان اینکه به طور هفتگی و منظم در دولت وضعیت ۱۰۰ قلم کالای اساسی در بازار رصد و کنترل می‌شود، این ادعا را مطرح کرد که «تولید، توزیع و عرضه بیش از ۹۵ درصد کالاهای اساسی و ضروری وضعیت قابل قبولی دارد و فقط بازار چند کالا است که نیاز به ساماندهی دارد.»
وی تاکید کرد که «از ۱۰۰ قلم کالایی که برای مردم بسیار مهم است و باید در بازار در اختیار مردم باشد از این ۱۰۰ قلم کالای مهم، تقریباً ۹۵ درصد، ۹۷ درصد شرایط آن قابل قبول است. دو سه کالا هست که شرایط آن غیرقابل قبول است و باید شرایط آن را به شرایط قابل قبول برگردانیم.»
در شرایطی که مواد خوراکی نسبت به ابتدای دولت روحانی ۴۱۱ درصد گران شده، سخنان روحانی درباره اینکه فقط دو سه کالا شرایط غیرقابل قبول دارد و ۹۷ درصد کالاهای اساسی شرایط قابل قبولی دارد، نشان می‌دهد که چرا دولت تلاشی برای رفع گرانی‌ها نمی‌کند، چراکه در رأس دولت این اعتقاد وجود دارد که اوضاع بازار به‌جز دو سه کالا، کاملاً خوب است.
سخنان رئیس‌جمهور بیانگر آن است که او از قیمت‌ها بی‌اطلاع است. مطابق گزارش مرکز آمار، قیمت ۲۴ ماده خوراکی پرمصرف نسبت به ابتدای ۱۳۹۷ یعنی زمان بازگشت تحریم‌ها و به قول روحانی آغاز جنگ اقتصادی، به طور متوسط ۲۴۸ درصد افزایش یافته است اما گویا این رشد شدید از نگاه روحانی به معنای موفقیت دولت است!