kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

فعالیت آزادانه صرافی‌های دیجیتال با وجود ممنوعیت معامله رمزارزها




در حالی که قرار بود درگاه‌های پرداخت رمزارز از هفته دوم اسفند ۹۹ مسدود شود اما مشاهدات نشان می‌دهد صرافی‌های دیجیتال بدون هیچ مشکلی همچنان در حال خرید و فروش رمزارزها هستند.
‌به گزارش تسنیم، همزمان با داغ شدن بازار خرید و فروش بیت‌کوین و سایر رمزارزها در ایران،‌ در هفته‌های پایانی سال 99، انتقادات به نبود قانون در این خصوص بالا گرفت و بسیاری از تحلیلگران این حوزه تأکید کردند که اگر دولت موضع خود را در این خصوص فوراً مشخص نکند باید منتظر فاجعه‌ای در بازار بیت‌کوین مشابه آنچه طی ماه‌های اخیر در بازار سرمایه رخ داد، باشیم.
ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تأکید بر مبهم بودن بازار رمزارزها در ایران تأکید کرد که همان‌طور که دولت، سال قبل برای ماینینگ قوانین وضع کرد و این بازار را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت باید برای خرید و فروش بیت کوین نیز قوانینی داشته باشد.
با این حال اما هنوز دولت و بانک مرکزی موضع خود را در این خصوص روشن نکرده‌اند و قانونی هم در زمینه مبادلات رمز‌ارزها وضع نشده است نه در دولت و نه در مجلس!
البته افزایش محسوس مبادلات بیت‌کوین در ایران در ماه‌های اخیر موجب شد تا در نهایت واکنشی هرچند کوتاه از بانک مرکزی در محافل خبری مطرح شود؛ در هفته‌های پایانی سال 99 و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا و بعد از آنکه تعداد زیادی از مردم راهی بازار رمرز ارزها مخصوصاً بیت کوین شدند،‌ بالاخره موضع بانک مرکزی درباره خرید و فروش بیت کوین در ایران اعلام شد هرچند خیلی کوتاه!
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود، اعلام کرد: در این خصوص مصوبه هیئت وزیران را گرفته‌ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند. به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.
همتی تاکید کرد: خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود فقط آنهایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارز استفاده کنند.
چندی بعد هم معاون همتی در بانک مرکزی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری با تأکید بر ممنوع بودن معاملات رمزارز در کشور خطاب به مردم گفت: مردم بدانند خطرهای این رمزارزها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل شده است.
طبق اعلام معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال 98 مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است. همزمان با اعلام موضع بانک مرکزی درخصوص بیت کوین و خرید و فروش رمزارزها در ایران،‌ مرکز ملی فضای مجازی هم اعلام کرد که سایت‌های خریدوفروش بیت­‌کوین مجوز ندارند.
بنابراین و با توجه به موضع‌گیری‌هایی که تا کنون توسط مراجع رسمی اعلام شده است، مبادله رمزارزها تنها برای استخراج رسمی رمزارز در جهت واردات بلامانع بوده ‌اما معامله این نوع ارز بین افراد ممنوع است.
با این حال اما بیش از 20 صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌های پرداخت بانکی و شبکه‌های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می‌کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچ‌کدام از این صرافی‌ها مجوز نداده است.
فرایند خرید و فروش با درگاه‌های پرداخت توسط صرافی‌های دیجیتال در حالی به راحتی انجام می‌شود که طبق سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمز ارزها، خرید و فروش رمزارزها در صرافی‌های غیرمجاز ممنوع است و مشخص نیست که این صرافی‌ها چگونه از بستر پرداخت الکترونیک کشور بهره‌مند می‌شوند!
مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم هم نشان می‌دهد که درگاه‌های پرداخت صرافی‌های ارز دیجیتال فعال هستند و بدون هیچ مشکلی کماکان از طریق این درگاه‌ها خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها انجام می‌شود.