kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
سردار جوانی:

بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه ورود مصداقی در انتخابات حرام شرعی است

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.

سردار یدالله جوانی در گفت وگویی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر رهبر انقلاب محور شعار سال را اقتصادی قرار داده‌اند گفت : اینکه مقام معظّم رهبری شعار امسال را «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام فرمودند این برمی‌گردد به آسیب‌شناسی که ایشان داشته‌اند از چرایی عدم تحقق کامل شعار سال قبل. در واقع سال قبل فرمودند جهش تولید، و جهش تولید یعنی اینکه تولید باید چند برابر بشود. این نقطه کانونی تولید، در شعارهای سال‌های اخیر به این جهت است که به لحاظ کارشناسی اگر کشور بخواهد از مشکلات اقتصادی عبور کند باید به تولید توجه شود.
وی افزود : اگر ما تولید را گره‌گشا بدانیم و رافع مشکلات و عامل افزایش رضایتمندی مردم، نباید بگذاریم عواملی حتی انتخابات به این مسئله آسیب بزند. چون اساساً خود انتخابات برای این است که کمک کند تا امور مهمی چون تولید، بهتر انجام بگیرد. راهکار این است که فضای جامعه را با رویکرد عقلانی ساماندهی کنیم.
معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه جریانات سیاسی باید بگویند چه برنامه‌ عقلانی و واقعی نه شعاری برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید دارند، ادامه داد :  بنابراین به نظر می‌رسد که خود گروه‌ها هم به این موضوع کمک کنند به این معنا که این شعار سال اساساً خودش را در گفتمان‌ها نشان دهد آن هم نه به شکل شعاری بلکه به شکل راهکار و برنامه و عالمانه، چون گاهی وعده وعیدهای غیر منطبق بر واقعیت‌ها خودش می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
سردار جوانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو شکست انتخاباتی ترامپ را یکی نشانه‌های شکست اهداف ترور شهید سلیمانی دانست و افزود : روندی که مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی تا امروز طی کرده روند تثبیتی و توسعه قدرت بوده است. به این معنا که نه‌‌تنها شهادت سردار سلیمانی مقاومت را تضعیف نکرد بلکه خون این شهید و خصوصاً هم‌رزم و همسنگر او شهید ابومهدی المهندس و اطرافیان‌شان باعث شد که مقاومت یک جان تازه‌ای پیدا کند و این جان تازه و روح تازه، مقاومت را پویایی بیشتری بخشید.
وی در ادامه با اشاره به مبحث دولت جوان حزب‌اللهی ، درباره  الزامات و بایسته‌های شکل‌گیری چنین دولتی گفت :دولت آینده باید همه ظرفیت‌های کشور را پای کار بیاورد نه اینکه بگوییم باید کسانی که صاحب تجربه و اندیشه هستند را کنار بگذارند و بیاید سراغ دولتی با سن پایین و بدون تجربه. یا اینکه بگوییم نه اصلاً جوان‌ها قابل اعتنا نیستند، چون تجربه ندارند و بروند سراغ آن‌هایی که هفتاد هشتاد ساله هستند. این خطای راهبردی است. دولت جوان حزب‌اللهی دولتی است که در مجموعه‌اش، تجربه‌ افرادی که سال‌ها تجربه داشته ‌اند گره بخورد با نیروی جوان و یک ترکیب پرنشاطی را ایجاد کند برای کار میدانی و در صحنه و ۲۴ ساعته.
معاون سیاسی سپاه در گفت و گو با فارس همچنین درباره نسبت سپاه با انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد : سپاه یک نهاد انقلابی است که اقدام و عمل و رفتار سیاسی دارد، امّا نه مثل یک حزب سیاسی. سپاه، حزب سیاسی نیست،‌ باند و گروه سیاسی نیست و تابع احزاب و گروه‌های سیاسی هم نیست و اجازه هم نمی‌دهد احزاب و گروه‌های سیاسی بخواهند در درون سپاه ورود کنند.
وی ادامه داد : ما امروز در سپاه، «دکترین رفتار سیاسی سپاه» را داریم. این یک سند بالادستی است که از قانون اساسی، اساسنامه سپاه، فرامین امام و رهبری اخذ شده که در آن ۱۲ اصل آمده است. در ابتدای این سند، تعریف رفتار سیاسی سپاه آمده و برای هر اصلی هم سیاست‌ها و بایدها و نبایدها مشخص شده است.
سردار جوانی با تاکید بر اینکه بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، در بحث انتخابات مهم‌ترین امری که ممنوع اعلام شده، مصداق‌گرایی است، افزود :  تا جایی که علاوه بر اینکه در دکترین آمده و در اسناد ابلاغی در حوزه انتخابات آمده، نماینده محترم ولی فقیه در سپاه در همین یکسال گذشته چند مورد بیان فرمودند که ورود مصداقی در انتخابات برای سپاه و بسیج، حرام شرعی است.
وی با بیان اینکه سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد، تصریح کرد : برخی تصور می کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است. در حالی که این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به‌دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.