kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
نامه کارگروه مقابله با تحریم‌ها به رؤسای قوا:

رویکرد وزارت خارجه در پیگیری لغو تحریم‌ها اصلاح شود

رئیس‌کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه این کارگروه به رؤسای قوا و دبیر شورایعالی امنیت ملی و تاکید بر تغییر رویکرد وزارت خارجه در پیگیری موضوع لغو تحریم‌ها خبر داد.



سیداحسان خاندوزی رئیس‌کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با‌اشاره به تأکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب درخصوص لغو کامل تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به عنوان شرط بازگشت دوباره ایران به برجام و ایفای تعهدات برجامی، اظهار داشت: راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به عنوان یک راهبرد دقیق و هوشمندانه، نیازمند وجود شاخص‌های سنجش‌پذیر و قابل محاسبه درخصوص لغو تحریم‌هاست تا جمهوری اسلامی براساس این شاخص‌ها بتواند لغو تحریم‌ها و اثربخشی آنها را راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی کند.
وی با بیان اینکه به دلیل رویکرد وزارت امور خارجه در حال حاضر چنین شاخص‌هایی به طور دقیق وجود ندارد، گفت: بر این اساس، کارگروه مقابله با لغو تحریم‌ها در مجلس، طی نامه‌ای به رؤسای سه قوه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، خواستار تغییر رویکرد وزارت خارجه از جنبه سلبی و حقوقی صرف به جنبه ایجابی و عملیاتی، برای بهره‌مندی ایران از منافع خود در برجام شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس، در توضیح جزئیات این نامه اظهار کرد:‌ کارگره لغو تحریم‌ها که به صورت بین کمیسیونی در مجلس تشریح شده، در اواخر سال 99 به این نتیجه رسید که باید رویکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با موضوع برجام و لغو تحریم‌ها، از حالت سلبی و حقوقی صرف خارج شده و به سمت رویکرد ایجابی و عملیاتی تغییر مسیر دهد.
خاندوزی افزود: در واقع، تاکنون برای بهره‌مندی اقتصادی ایران از منافعش در برجام و لغو تحریم‌ها، طرف ایرانی صرفا خواستار لغو مجموعه‌ای از تحریم‌ها در چارچوب برجام بوده و ظاهراً فهرستی از سوی وزارت امور خارجه آماده شده است که شامل تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ و اواخر دوره اوباما بوده و خواستار این شده‌اند که دولت آمریکا در صورت تغییر رویکرد، این تحریم‌ها را لغو کند تا این امکان فراهم شود که جمهوری اسلامی مانند دوره ابتدایی اجرای برجام از منافع اقتصادی‌اش بهره‌مند شود.
وی با بیان اینکه این درخواست‌ها معمولاً با کلی‌گویی و رفتارهای فریبکارانه طرف مقابل مواجه می‌شود، ادامه داد: منظور از تغییر رویکرد پیگیری لغو تحریم‌ها از حالت سلبی به حالت ایجابی و عملیاتی، این است که یکسری شاخص‌های عملیاتی مشخص و قابل سنجش برای بهره‌مندی ایران از منافعش در برجام و موضوع لغو تحریم‌ها مشخص شده و این شاخص‌ها ملاک راستی‌آ‌زمایی موضوع لغو تحریم‌ها و ایفای تعهدات ایران در برجام شود.
وی افزود: برخی از این شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر شامل تعیین میزان مشخصی از صادرات نفت در روز، تعیین میزان حواله‌ها و ال‌سی‌های بین بانکی صادر شده برای تجار ایرانی و نیز تعیین تعداد مشخصی از محموله‌های تجاری و بیمه‌ای کشتیرانی ایران می‌شود که در این نامه به آنها‌اشاره شده است.
پیوند تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای
 و امکان فریبکاری آمریکایی‌ها
رئیس‌کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شاخص‌ها در مواد 6 و 7 «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیز قید شده، خاطرنشان کرد: با وجود این مواد قانونی، در جلسات کارگروه مقابله با تحریم‌ها و در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌های اجرایی هنوز هیچ ملاک و معیاری در پایش این دو ماده قانونی ندارند و همان رویکرد کلی گذشته را دنبال می‌کنند و این نگرانی هم وجود دارد که با لغو فرامین اجرایی دو رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به دلیل پیوند تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای، باز هم ایران نتواند از منافع خود در برجام بهره‌مند شود.
خاندوزی تصریح کرد: حتی تجربه نشان داده، در صورت لغو کامل تحریم‌ها نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا این امکان را دارد که از طریق ارعاب و تهدید غیرمستقیم و غیررسمی شرکای تجاری ایران، مانع انتفاع ما از تعاملات ارزی و سایر تعاملات اقتصادی‌مان شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس و با توجه به این نگرانی که بارها نیز اثبات شده، در این نامه تأکید شده است که با تعیین شاخص‌های سنجش‌پذیر و حرکت عملیاتی، امکان راستی‌آزمایی واقعی لغو تحریم‌ها در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو فراهم شود.