kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

۱۵۰ نماینده موافق استیضاح وزیر علوم هستند

در پی خط و نشان کشیدن برخی مقامات دولت برای مجلس در خصوص استیضاح وزیر علوم، نمایندگان با انتقاد از سخنان معاون پارلمانی رئیس جمهور، سیاسی نشان دادن انجام وظایف نمایندگی را ظلم به مجلس دانسته و بر استیضاح فرجی دانا تاکید کردند.

روز گذشته و در حاشیه صحن علنی خانه ملت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به سخنان مجید انصاری که مجلس را تهدید کرده بود، استیضاح وزیر علوم را امضا کردند و تعداد امضاها افزایش یافت.
یکشنبه مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی اخبار منتشرشده از جلسه وی با دانشجویان به درستی منتقل نشده است، گفت: ما همواره بر جایگاه والای مجلس و نمایندگان تأکید داریم.  البته مجید انصاری نگفت اظهارات درست وی در این جلسه چه بوده است.
 روز شنبه، منابع خبری به نقل از مجید انصاری نوشتند؛ «با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد.»
در همین رابطه، سیدمسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در انتقاد از سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در صورت استیضاح فرجی دانا، نفر بعد نیز راه وی را ادامه خواهد داد، گفت: از این حرف آقای انصاری تعجب می‌کنم چرا که وی معاون پارلمانی است و برای وصل کردن آمده، نه برای فصل کردن.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه علنی روز یکشنبه دیدند که تعدادی از نمایندگان در اعتراض به سخنان مجید انصاری که مجلس را تهدید کرده بود، استیضاح وزیر علوم را امضا کردند و تعداد امضاها افزایش یافت لذا استفاده از این نوع ادبیات به ضرر دولت است.
نماینده مردم تهران تاکید کرد: از پخش تلویزیونی جلسه استیضاح استقبال می‌کنیم و اشکالی در پخش جلسه استیضاح وزیر علوم نمی‌بینیم و از پخش آن در سیما استقبال می‌کنیم.
۱۵۰ نماینده موافق استیضاح وزیر علوم
همچنین جبار کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تسنیم، با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر علوم به‌معنای تقابل با دولت نیست، اظهار کرد: نمایندگان با استیضاح وزیر علوم به دولت برای دوری از حاشیه‌ها و سلامت در وزارت علوم کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نماینده موافق استیضاح وزیر علوم هستند، افزود: بیشترین عامل استیضاح انتصاب‌ افراد مسئله‌دار توسط فرجی‌دانا در وزارت علوم است.
نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروهای مسئله‌دار به دانشگاه‌ها ورود کرده و مسئولیت گرفته‌اند و این مسائل قابل گذشت نیست و نمایندگان در برابر دفاع از حقوق مردم مسئول‌اند.
ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص استیضاح فرجی دانا گفت: در دوران وزارت آقای فرجی دانا کشور دچار مشکلات مختلفی شده و رشد علمی که از چندی پیش آغاز شده بود با چالش مواجه شد. ما امروز شاهد افت علمی در کشور هستیم و رشد و حتی رتبه علمی کشور نیز تنزل پیدا کرده است.
عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: مقامات وزارت علوم طی یک سال گذشته به جای پرداختن به مسائل علمی و رشد کشور در این حوزه به دنبال باند‌بازی‌های سیاسی و ایجاد چالش در فضای علمی کشور بودند.
 همچنین ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مواضع اخیر انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حمایت از فرجی دانا اظهار داشت: انصاری خود سال‌های سال نماینده مجلس بوده و قطعا می‌داند که قوه مقننه استقلال داشته و طبیعتا اگر بخواهد در رأس امور باشد حق سؤال و استیضاح در چارچوب قانون اساسی محترم بوده و باید دولت احترام بگذارد.
وی تاکید کرد: دغدغه مجلس نسبت به وزارت علوم این است که با تکیه بر تفکرات تند سیاسی، دانشگاه‌ها شاهد توقف رشد علمی با عنوان باشگاه سیاسی مطرح نباشد.
پیام مجلس به دولت
در استیضاح وزیر علوم
محمد علی امانی قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در مورد استیضاح وزیر علوم نیز گفت: درمهلتی که نمایندگان برای اصلاح خطاهای قانونی به وزیر دادند، متأسفانه وزیر علوم در مقام جبران برنیامد. لذا اکنون یک اجماع در مجلس شکل گرفته و امیدواریم دولت پیام مجلس دراین مورد را دریافت کند.
وی افزود: آقای فرجی دانا افراطی‌ترین افراد را به اسم اعتدال در جریان مدیریت دانشگاهها مسلط کرده، روند تولید علم و علم آموزی را در دانشگاهها کند کرده است و دانشگاه را به صورت پایگاه درگیریهای سیاسی و جناحی در آورده است. این رویکرد مغایر قوانین و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. امیدواریم مجلس در تصحیح این روند با استیضاح وزیر علوم موفق شود.
قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: مطالبه جدی رهبری پس از فتنه 88، اسلامی شدن علوم انسانی بود و فقه جعفری بی شک چنین پتانسیلی را دارد. ایشان ریشه فتنه را در غربی و ترجمه‌ای بودن این متون می‌دانستند؛ اما در طول 5 سال گذشته عزم جدی در این مسیر دیده نشده است. امیدواریم پس از استیضاح رویکرد دولت متناسب با این مطالبه تنظیم شود.
زمان استیضاح
در خصوص برگزاری جلسه استیضاح فرجی دانا نیز محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس گفت:  بنا به درخواست دولت  و موافقت هیئت رئیسه مجلس، جلسه استیضاح آقای فرجی دانا روز سه شنبه برگزار خواهد شد.
گزارشی از صحن علنی
روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی خانه ملت در نطق پیش از دستور در سخنانی ضمن گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور گفت: آزادگان مجاهدت مضاعف داشتند. آزادگان هم در میدان رزم و هم در اردوگاه‌های صدام در مقابل شکنجه‌های این رژیم ستمکار مجاهدت ویژه‌ای داشتند.
در ادامه علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، با حضور در صحن علنی مجلس توضیحاتی درباره لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور ارائه داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تحریم دشمنان برای ایجاد مانع در رشد اقتصادی کشور گفت: ما باید با بهره‌گیری از فرصت‌ها و رهنمودهای اقتصاد مقاومتی توطئه‌های دشمنان را نقش بر‌ آب کنیم.
نمایندگان پس از استماع سخنان علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی که برای ارائه طرح به مجلس آمده بود، در نهایت با یک فوریت طرح مذکور با 175 رای موافق، 12 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.
لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور در جلسه 14 مرداد ماه هیئت وزیران با قید یک فوریت به تصویب رسید و در هفته گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
این لایحه دارای یک مقدمه توجیهی و 30 ماده است که در صورت تصویب نهایی آن راهکارها و سیاست‌هایی برای کمک به تولید داخل، پرداخت بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقوقی غیر دولتی، کمک به ارتقاء بازار سرمایه به تصویب می‌رسد.
همچنین روز گذشته نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن یکی از مواد قانون پولی و بانکی کشور اصلاح شده و محدودیت‌هایی در اختیارات بانک‌ها به‌وجود می‌آید.
رسایی: ادبیات رئیس جمهور
 ناقض قانون اساسی است
روز یکشنبه  حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود با بیان اینکه حتی رسانه‌ها و اطرافیان رئیس جمهور نتوانستند از ادبیات وی در برابر منتقدان دفاع کنند، گفت: این ادبیات در حقیقت نقض قسم رئیس جمهور و نقض صریح بند ششم اصل سوم قانون اساسی است که دولت را مکلف به محو هرگونه خودکامگی، انحصارطلبی و استبداد کرده است.
براساس این گزارش، روز گذشته متنی در مجلس شورای اسلامی بین نمایندگان مجلس و خبرنگاران پارلمانی در رابطه با مدرک تحصیلی   حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهور توزیع شد.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، هیئت رئیسه مجلس سوال ملی و مشترک حجت‌الاسلام حمید رسایی و محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم تهران و مشهد از وزیر اطلاعات درباره علت برگزاری جلسه با شورای مرکزی حزب منحله مشارکت را اعلام وصول کرد.
جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس به پایان رسید.
براساس اعلام این عضو هیئت رئیسه نشست علنی بعدی وکلای ملت ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.