kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
وزیر ارتباطات اعلام کرد

ارائه گزارش تشعشعات به رئیس‌جمهور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گزارشی با محوریت کار تشعشعات پس از طی جلساتی با مسئولان ذیربط تهیه و به رئیس‌جمهوری تقدیم شده است.
محمود واعظی دیروز در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های سازمان تنظیم مقررات رادیویی در جمع خبرنگاران درباره نارضایتی سازمان محیط زیست نسبت به وضعیت تشعشعات، افزود: از یک سال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی به طور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شد.
وی ادامه داد: پس از اندازه‌گیری‌های لازم در آخرین جلسه که طی 2 ماه گذشته در این وزارتخانه با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای سازمان‌های انرژی اتمی و محیط زیست تشکیل شد، اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن پس از جمع‌بندی به رئیس‌جمهوری تقدیم گردید.
وزیر ارتباطات درباره ارائه گزارش طرح شبکه ملی اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار داشت: اواخر سال گذشته کلیات این طرح به این شورا ارائه شده و الزامات و اهدای آن از سوی شورا تعیین گردید و در حال حاضر کلیات طرح برای گسترش شبکه دیده شده که هر زمان نوبت آن فراهم شود، ارائه خواهد شد.
واعظی در خصوص عملکرد طرح رومینگ پس از گذشت یک ماه از اجرای آن نیز گفت: این اقدام از کارهای بزرگی بود که اپراتورها انجام دادند و مقرر گردید در مناطقی که هر اپراتوری پوشش کمتری دارد، توسط دیگر اپراتورها پوشش‌دهی شود.
وی افزود: این سرویس‌دهی در حال گسترش است و هر چه جلوتر می‌رویم، سرویس‌دهی بهتر می‌شود و نقاط کور پس از شناسایی سرویس‌دهی می‌شوند. وزیر ارتباطات همچنین گفت: مردم نسبت به آنچه که در این حوزه اتفاق می‌افتد آگاهند و در هیچ خانه‌ای نیست که یک بازرس نداشته باشیم، مردم اتفاقات مربوط به اینترنت و تلفن را خوب می‌شناسند و از تعرفه‌ها و کیفیت خبر دارند.
وی رگولاتوری را پلی بین مردم و دستگاه‌های سرویس‌دهنده خطاب کرد که باید حقوق دو طرف را تامین کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آماری درباره مقایسه ضریب بهره‌وری فرکانس در ایران و جهان گفت: بهره‌وری فرکانس در ایران 1/6و در برخی کشورها بالای 10 است. علاوه بر این در برخی کشورهای غربی فرکانس آنقدر با ارزش است که ضریب بهره‌وری فرکانس در آنها به 40 تا 50 می‌رسد.
واعظی گفت: این امر بر لزوم استفاده بهینه از فرکانس تاکید دارد اما استفاده از فرکانس در ایران با همان نگاه سنتی انجام می‌شود زیرا فرکانس‌هایی را در زمان جنگ به برخی دستگاه‌ها واگذار کرده‌ایم که تا الان آن را حفظ کردند. همچنین  صدا و سیما فرکانس‌هایش را تاکنون حفظ کرده است در حالیکه اگر برخی فرکانس‌ها آزاد شوند و برای مثال در اختیار اپراتورهایی که اکنون می‌خواهند نسل سوم و بالاتر را ارائه کنند قرار گیرد بسیار برای آنها به صرفه خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نباید اجازه دهیم تجهیزاتی که با استانداردهای روز جهانی تطابق ندارد، وارد کشور شود.