kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان داد

حمایت 73 درصدی مردم از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها

نظرسنجی یک دانشگاه آمریکایی و موسسه کانادایی نشان می‌دهد، اکثریت مردم ایران ضمن حمایت از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها، معتقدند نه‌تنها ترامپ بسیار متخاصم بود بلکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز متخاصم است.


سرویس سیاسی-

در نظرسنجی جدید دانشگاه مریلند و موسسه کانادایی «ایران‌پُل» اکثریت مردم ایران اعلام کردند که به از سرگیری کامل تعهدات برجامی ایران تمایل دارند اما اعلام کردند که این کار باید بعد از بازگشت آمریکا به تعهدات کامل برجامی خود یا همزمان با این کار انجام شود.
نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و «ایران‌پُل» شامگاه چهارشنبه (شب گذشته) منتشر شد و در آن نظر ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی درخصوص موضوعات مختلف مرتبط با برجام و آمریکا مورد پرسش قرار گرفته است. بنا بر اعلام دانشگاه مریلند، حدود ۹۰ درصد ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی گفتند که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دنبال کردند و از پیروزی جو بایدن مطلع هستند.
طبق این نظرسنجی، برای اولین بار از زمان اقدام دونالد ترامپ در خارج کردن آمریکا از برجام، ۵۱ درصد از ایرانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی حمایت خود را از این توافق اعلام کردند.
۵۸ درصد از ایرانی‌ها گفتند که آنها احتمال می‌دهند آمریکا به برجام برگردد و ۶۰ درصد هم اعلام کردند که تردید دارند وعده واشنگتن برای برداشتن تحریم‌ها اجرا شود.
۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند تأکید کردند که به پایبندی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان (دیگر طرف‌های برجام) به تعهداتشان اعتماد دارند. در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ این دانشگاه، ۳۰ درصد از ایرانی‌ها به این موضوع باور داشتند.
ایرانی‌ها بایدن را هم
بسیار متخاصم می‌دانند
به گزارش فارس، اکثر شرکت‌دهندگان در این نظرسنجی گفتند که آنها انتظار دارند سیاست‌های بایدن در قبال ایران در قیاس با ترامپ کمتر خصمانه باشد اما تفاوت زیادی بین آنها قائل نیستند. بخش دیگری از این نظرسنجی به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تأثیر آن اختصاص داشته است. از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سؤال شد که از نظر آن‌ها از میان تحریم‌های خارجی یا سوءمدیریت و فساد، کدام عامل تأثیرات منفی بیشتری در ایران دارد. ۳۵ درصد از بین این گزینه‌ها، عامل تحریم‌ها را بیشتر از دیگر عوامل تأثیرگذار دانستند. با اضافه شدن عامل همه‌گیری ویروس کرونا به عوامل اثرگذار، نظر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که تنها ۲۵ درصد معتقدند تحریم‌ها منفی‌ترین تأثیر را بر کشور داشته است.
نزدیک به دوسوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند، هم‌اکنون و در قیاس با سال قبل، دسترسی به تجهیزات پزشکی و دارویی ساخت خارج از کشور کمتر شده است.
به باور ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند، حکومت ایران در زمینه مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا عملکرد خوبی داشته و از نظر ۲۸ درصد، عملکرد حکومت «خیلی خوب» بوده است.
حمایت 73 درصدی مردم
از قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها
از جمله دیگر سؤالات این نظرسنجی، پرسش درباره کاهش تعهدات برجامی و افزایش فعالیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران است. ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند، آن‌ها از قانونی که خواستار افزایش فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران هستند حمایت می‌کنند.
بر اساس این گزارش، مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دور اول این نظرسنجی را به‌صورت مصاحبه تلفنی از حدود یک هزار ایرانی در دو نوبت زمانی اول سپتامبر تا دوم اکتبر (۱۱ شهریور تا ۱۱ مهر) و ۲۶ ژانویه تا ۶ فوریه (هفت تا ۱۸ بهمن) انجام داده است. گفتنی است قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مشتمل بر 9 ماده و دو تبصره در تاریخ 12 آذرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس‌ازآن به تأیید شورای نگهبان رسید.
گام اول این قانون، آغاز غنی‌سازی 20 درصد در فردو و گام دوم، توقف اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی آژانس در 5 اسفند بود.
ماده ۱ این قانون مقرر می‌دارد: «در راستای تأمین شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل یک‌صد و بیست کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای بیست درصد (۲۰%) را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.»
همچنین در ماده ۶ این قانون آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای 4+1 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.»
گرچه در ارتباط با اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اختلاف‌سلیقه و حواشی بین دولت و مجلس رخ داد اما این اختلافات سطحی نتوانست در هماهنگی دولت و مجلس در این مسیر، خللی وارد کند چه آنکه بعد از تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت هم‌صدایی و همراهی قوای مجریه و مقننه، از هر دو طرف این اطمینان خاطر حاصل شد که هدف قانون مزبور، محقق شده و امکان مقابله با زیاده‌خواهی‌های دشمنان در موضوع هسته‌ای فراهم شود. بر همین اساس است که اکثریت مردم با اعلام حمایت از قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، در حقیقت همراهی خود با تصمیم مجلس را اعلام کرده‌اند.
وحدت استراتژیک ترامپ و بایدن
در قبال جمهوری اسلامی ایران
نکته قابل‌تأمل دیگر آنکه، اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند بین جمهوری‌خواهان (دولت قبلی آمریکا) و دموکرات‌ها (دولت بایدن) تفاوت زیادی قائل نیستند. همین چند روز پیش بود که مقامات آمریکایی در تازه‌ترین اظهارات خود بر «تداوم تحریم‌ها علیه ایران» تأکید کردند. بعد از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی صریحاً اعلام کرد که «ما هیچ‌یک از اهرم‌های فشار خود را کنار نگذاشته‌ایم و تمامی تحریم‌ها به قوت خود باقی است» جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری اعلام کرد «تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته نخواهد شد».
همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در یک نشست خبری گفت: «ما از برجام به‌عنوان پایه‌ای برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد تا سایر موارد همچون برنامه موشک بالستیک ایران را هم دربرگیرد.» وی دو روز پیش (پنج‌شنبه) نیز در نشست خبری روزانه خود با ادبیاتی گستاخانه برجام را توافقی پایه و نه نهایی خواند و گفت: «به دنبال تقویت و طولانی کردن برجام هستیم» تا آنچه را که او «رفتارهای مخرب ایران» نامید، دربرگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر فشار حداکثری دولت ترامپ را ناکارآمد دانست و گفت قرار بود فشار حداکثری به یک توافق بهتر منجر شود، تهران و نیابتی‌هایش را تضعیف، ایران را از بقیه کشورها منزوی و منافع آمریکا را در موقعیت بهتری قرار دهد.
 پرایس تصریح کرد: درواقع همه آن‌ها برعکس بوده است. ما در طی چهار سال گذشته به‌جایی نزدیک نشده‌ایم که به توافقی بهتر شبیه باشد.
بسیار روشن است که مردم ایران به درک و تحلیل درستی از دولت فعلی آمریکا رسیده و متفق‌القول هستند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قبال جمهوری اسلامی وحدت استراتژیک دارند. ازاین‌روست که می‌توان گفت مدت‌هاست دست آمریکایی‌ها در قبال ایران رو شده و ملت ایران و دستگاه دیپلماسی کشورمان متفق‌القول هستند که نباید در برابر فشار حداکثری آمریکایی‌ها تسلیم شد و یا به وعده‌های آمریکایی‌ها دل خوش کرد. بر این اساس است که ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در مصاحبه با پرس‌تی‌وی صراحتاً اذعان داشت که «بایدن و بلینکن عملاً همان سیاست فشار حداکثری ترامپ را در پیش گرفته‌اند.»
اعتماد مردم ایران
به فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه
نکته جالب‌ توجه دیگر در این نظرسنجی، دیدگاه مردم ایران درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات سپاه پاسداران در منطقه است که بر این اساس، ۸۸ درصد مردم ایران معتقدند فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران ایران را امن‌تر کرده است.