kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:

ایران نمونه موفقی از مسیر صحیح مقابله با کووید ۱۹ است

مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران نمونه موفقی از مسیر صحیح مقابله با کووید۱۹ است چون شاهد بسیج نیروها، همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف و درگیر کردن کل جامعه در این زمینه بودیم.



به گزارش وبدا، احمد المنظری در دیدار وزیر بهداشت، معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت کشورمان اظهار داشت: ایران را کشور خودم می‌دانم و این سومین سفرم به ایران است و هر بار که به ایران سفر می‌کنم، افتخار می‌کنم و می‌بالم که ایران یک بازیگر کلیدی در منطقه و جهان است.
المنظری با بیان اینکه ساختار نظام سلامت ایران، بسیار چابک، سریع، پاسخگو و منعطف است که در شرایط اضطراری، عملکرد بسیار خوبی دارد، افزود: ایران کشور بزرگ و وسیعی است. مساحت ایران یک میلیون و ۶۴۸ هزار متر و جمعیت آن بیش از ۸۰ میلیون نفر است بنابراین کشوری گسترده و پرجمعیت است اما در عین حال، بسیار پویا است و یکی از دلایل این پویایی، تاریخ و فرهنگ ایران است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از شیوع کووید۱۹، دنیا چالش‌های زیادی داشت. قبل از این بیماری، برخی کشورها می‌گفتند که ما بهترین نظام‌ها را داریم اما با چالش‌هایی که فکرش را هم نمی‌کردند، به این نتیجه رسیدند که باید منعطف، پویا، دارای نیروی انسانی متخصص و کافی، منابع و تجهیزات باشند.
مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت یادآور شد: کووید۱۹ یک چالش جهانی است. در روزها و هفته‌های اول که شرایط ناپایدار بود، اطلاعات و شواهدی از بیماری، روش انتقال و گسترش آن نداشتیم اما به اشتراک گذاری تجربیات، باعث بهبود وضعیت
شد.
المنظری تاکید کرد: ایران یکی از کشورهایی بود که خیلی سریع، مسیر صحیح مقابله با کووید۱۹ را پیدا کرد و برنامه جامعی در این زمینه در دولت ایران وجود داشت. ایران نمونه موفقی از مسیر صحیح مقابله با کووید۱۹ است چون شاهد بسیج نیروها، همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف و درگیر کردن کل جامعه در این زمینه بودیم. ایران راهبردهای کلان و کلیدی برای پیگیری، کنترل و نظارت داشت.
وی ادامه داد: واکسیناسیون و خدمات مورد نیاز گروه‌های هدف مانند کودکان در چنین شرایطی نباید فراموش شود. ایران در سال‌های اخیر به پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصد رسیده که این نشان از پویی نظام سلامت ایران است.
این مدیر سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران همسایه‌ها و مرزهای زیادی با کشورهای اطراف خود دارد بنابراین کنترل مسائل بهداشتی در مرزها از جمله شناسایی، جدا‌سازی و ایزوله افراد مشکوک، بسیار مهم است.
المنظری اظهارداشت: در حال حاضر در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ۳ واکسن اساسی تولید خواهد شد و تیم‌های منطقه‌ای با ایران همکاری خواهند کرد.
وی افزود: نشست بعدی کمیته‌ای کشورهای مدیترانه شرقی، در قاهره برگزار می‌شود و خیلی خوشحال می‌شویم که بتوانیم از تجارب موفق ایران، استفاده کنیم. تعهد می‌دهیم که حمایت ما از ایران، کامل است و به زودی یک ایرانی، مدیر امور اداری و مالی دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در مدیترانه شرقی خواهد شد.
در اوج تحریم‌ها توانستیم اقدامات مناسبی
در مدیریت کرونا انجام دهیم
وزیر بهداشت نیز در دیدار مدیر منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: با یاری خداوند توانستیم در اوج تحریم‌های ظالمانه که حتی کوچک‌ترین امکانات پزشکی از مردم ما دریغ شد، اقدامات مناسبی در عرصه مدیریت کرونا انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، سعید نمکی افزود: ما در زمانی که هیچ کیت تشخیص کرونا به دستمان نرسیده بود با انستیتو پاستور ایران طراحی کیت تشخیصی انجام دادیم. ما سریعا دو آزمایشگاه تشخیص PCR در انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت راه‌اندازی کردیم و سپس در مدت کوتاهی به ۶۴ مرکز برای pcr در کشور رسیدیم. آنچه حاصل این حرکت شد این بود که وقتی موج کووید به ما رسید برخلاف سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که زیرساخت بهتری داشتند هرگز در ایران هیچ بیمار ما در پشت در هیچ بیمارستانی نماند و بیش از ۲۰۰ هزار تبعه افغانستان را که حتی برخی کارت اقامت نداشتند رایگان درمان کردیم.
 رهبر انقلاب یکی از قوی‌ترین رعایت‌ها را
به عنوان یک پیشوا انجام دادند
نمکی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از سیاست‌های وزارت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی، ادامه داد: ایشان یکی از قوی‌ترین رعایت‌ها را به عنوان یک پیشوا انجام دادند. ایشان در مراسم عزاداری هم تنها بودند تا آموزشی برای رعایت پروتکل بهداشتی باشند و این قدرت را به ما دادند که در اعمال پروتکل‌ها در تمام مراکز دینی، مذهبی و... اقدام کنیم. ستاد ملی مدیریت کرونا با حضور رئیس‌جمهور دومین عامل موفقیت ما بود و با تایید و تنفیذ رهبری تصمیمات این ستاد بر همه لازم الاجرا است و این ستاد حتی قوانین مجلس شورای اسلامی را می‌تواند نقض کند و قوانین جدید دهد. وی اظهارداشت: با این حمایت‌ها ما تیم قوی کارشناسی داشتیم و معاونین این وزارتخانه حتی یک روز مرخصی نرفتند و ۱۳ ماه است که همکاران من در حال کار هستند. چالش فعلی ما جهش ویروس است که از روز اول اعلام کردم این ویروس بسیار پیچیده است و نمی‌توان گفت آینده این ویروس چیست و باید با آن شطرنج بازی کنیم. تنها چیزی که می‌دانیم این است که هنوز فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از ابتلا است. موتاسیون‌ها گرفتاری تازه‌ای است و در نقاطی از کشور علیرغم مراقبت‌ها گرفتار موجی از بیماری با واریانت موتاسیون یافته شدیم، البته فعلا تنها نوع انگلیسی در کشور گزارش شده است و نوع آفریقایی و سایر واریانت‌ها را نداشتیم اما ویروس نیاز به ویزا و پاسپورت ندارد و به ما و همه جهان هم می‌رسد.