ادامه انتقادها از طرح ناقص شهرداری تهران
اجرای پراشکال طرح دوچرخهسواری صدای عضو شورای شهر را هم درآورد
سرویس اجتماعی-
عدم اعمال نظارت کارشناسی در اجرای مسیر دوچرخهسواری چندین کیلومتری در تهران، همچنان مورد اعتراض منتقدان است.
شهردار تهران اصرار زیادی به اجرای مسیرهای دوچرخهسواری به جای سایر روشهای حملونقل شهری دارد و برای ترویج آن با برگزاری مراسم دوچرخهسواری در سهشنبهها سعی در فرهنگسازی در این زمینه داشت، اما شواهد نشان میدهد اجرای این طرح همچنان با نواقص و بعضا اشکالات کارشناسی روبرو است.
دوچرخههای بیدود هم شانه خالی کردند؟
هر چند پیروز حناچی با وعده اجرای 500 کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در پایتخت همچنان به دنبال دوچرخهسوار کردن شهروندان است اما به نظر میرسد اجرای این مسیر دوچرخهسواری که جزئی از پروژه ایجاد خیابانهای کامل در شهر تهران یعنی خیابانهایی دارای مسیر پیادهرو، دوچرخه و خودرویی به صورت همزمان است، چندان مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است به خصوص که در روزهای اخیر نیز مشخص نیست به چه دلیل نقش دوچرخههای بیدود که از آن به عنوان پاشنه آَشیل گسترش این طرح یاد میشد اینقدرکم رنگ شده است و باید با ذره بین به دنبال این دوچرخهها در شهر گشت و به نظر میرسد این شرکت هم به دلیل عدم تامین مالی از سوی شهرداری تهران از خدمتدهی به شهروندان شانه خالی کرده است این در حالی است که اجرای طرح اختصاص مسیر دوچرخهسواری میطلبید که با توجه به گرانی هزینه خرید دوچرخه، شرکتهای مختلف و متنوع خدمات ارائه دوچرخه به یک شرکت قبلی اضافه شوند نه اینکه فعالیت همان یک شرکت نیز مختل شود.
اجرای مسیردوچرخهسواری صدای عضو شورای شهر را هم در آورد
در همین زمینه حجت نظری عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز با انتقاد از اختصاص مسیر پیادهروها برای ساخت مسیر دوچرخه گفت: متاسفانه این بحث به رغم اینکه اتفاق خوبی است که در این دوره مدیریت شهری رخ داده، اما به واسطه ناهماهنگی بین ستاد و مناطق مشکلاتی را برای تردد مردم ایجاد کرده است. در حالی که ما در راستای شعار انسانمحوری خواستیم تردد خودرو با سوخت فسیلی را محدودتر کنیم اما در عمل مسیر پیادهرو را کوچکتر کردیم و برای مسیر دوچرخهسواری استفاده
کردیم.
به گزارش ایسنا، نظری افزود: در بسیاری از فضاهای دوچرخهسواری، از پیادهرو کسر و به مسیر دوچرخهسواری افزوده شده است. در عین حال شاهدیم که مسیرهایی که برای تردد نابینایان مناسبسازی شده بود نیز در مسیر دوچرخهسواری قرار گرفته است. این ناهماهنگی بین بخشی در ستاد و مناطق مشکلاتی را برای شهروندان به وجود میآورد و اهالی محلات به کوچکتر شدن مسیر پیادهرو اعتراض دارند.
وی با بیان اینکه این اتفاق در مناطق مرکزی شهر بیشتر رخ داده ادامه داد: معاونت فنی و عمرانی نسبت به اصلاح این رویه و هماهنگی بین ستاد و مناطق باید اهتمام جدیتری داشته باشند.
تعرض مسیر دوچرخهسواری به خیابانهای پرتردد مرکز شهر
گفتنی است، کیهان نیز طی ماههای گذشته ضمن انتقاد از اجرای ناقص مسیرهای دوچرخهسواری در خیابانهای کم عرض مرکز شهر مانند فردوسی و... از ادامه روند اجرای طرح مسیرهای دوچرخهسواری در نقاط ترافیکخیز مرکز شهر بدون در نظر گرفتن نکات کارشناسی و ترافیکی ابراز نگرانی کرده بود. تا جایی که مسیر اختصاص یافته به دوچرخهها که خیلی خبری از عبور دوچرخه در آنها هم نیست باعث شده پارک خودروها و سوار و پیاده شدن مسافران و بارگیری واحدهای صنفی بخش عمدهای از فضای خیابان را اشغال کند.
به عنوان نمونه خیابان فردوسی که یکی از گذرگاههای مرکزی شهر برای خارج کردن بار ترافیکی از میدان امام خمینی به سمت خیابان جمهوری و انقلاب به شمار میرود، همه سال در این ایام با توجه به افزایش حجم تردد برای خرید شب عید بار ترافیکی عجیبی را متحمل میشود و انتظار میرود با اجرای مسیر دوچرخهسواری در این خیابان که از قضا با عرضی بیشتر از حد عادی و هم عرض یک خودرو به اجرا در آمده است طی روزهای آینده و با کاهش عرض عبوری برای خودروها به ترافیکی سنگینتر از سالهای قبل دچار خواهد شد.