رونمایی رئیس سازمان هواپیمایی از گلابی جدید برجام:
تحویل چند هواپیمای کوچک برجامی به هما برنامهریزی استکبار بود
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: کشورهای استکباری بهجای آنکه هواپیماهای بزرگ و پهنپیکر تحویل ایرانایر دهند، هواپیماهای کوچک تحویل هما دادند در حالی که میتوانستند برای ایرباس ۳۳۰ یا ایرباس ۳۲۱ هم مجوز بگیرند.
تورج دهقانی زنگنه دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمان برجام گامهایی برداشته و هواپیماهایی وارد ایرانایر شد، این موجب شد هما تا اندازهای تقویت شود اما این حرکت دوام نیاورد.
وی افزود: کشورهای استکباری هم بهجای آنکه هواپیماهای بزرگ و پهنپیکر تحویل ایرانایر دهند، هواپیماهای کوچک (ATR) تحویل هما دادند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا این کار برنامهریزی شده بود؟ تصریح کرد: بعید میدانم استکبار در این موضوع بدون برنامهریزی کار کرده باشد، چطور رفتند و برای این هواپیماها (ATR) از اوفک (کارگروه مقابله با ایران در خزانهداری آمریکا) مجوز گرفتند، میتوانستند این مجوزها را برای ایرباس ۳۳۰ یا ایرباس ۳۲۱ بگیرند و من یقین دارم حتماً این موضوع برنامهریزی شده بود.
به گفته زنگنه، اگر بخواهیم ایرانایر به یک جریان سوده تبدیل شود حداقل باید ۵۰ فروند هواپیمای آماده داشته باشد، اما اکنون حدود ۱۰ فروند هواپیمای سر خط دارد.
گفتنی است زمزمههای انعقاد قرارداد خرید هواپیما از دو شرکت ایرباس و بوئینگ به عنوان یکی از وعدههای برجامی دولت تدبیر و امید از سال 1393 آغاز شد و بهمن ماه سال 94 در حالی که اندکی از نهایی شدن توافق برجام گذشته بود، هیاهوی قرارداد با یکی از غولهای هواپیماسازی جهان یعنی ایرباس به صورت گسترده مطرح شد.
سر و صدای این هیاهو از آنجا بلند شد که حسن روحانی در اوایل بهمن 94 در صدر هيئتي بلندپايه عازم اروپا شد و درباره خرید دهها هواپیمای خارجی مذاکره نمود و روزنامههای زنجیرهای هم با تیترهایی همچون «رئیسجمهور با دست پر برگشت»، در توصیف آن نوشتند: «سفری که نام دیگر آن را میتوان ستایش ایران از سوی غرب نامید»!
البته آن وعدهها در حد شعار باقی ماند ولی کمتر از یک سال بعد در حالی که دست دولت از وعدههای قبلی خالی بود، موضوع خرید هواپیما یک بار دیگر به تیتر یک روزنامههای زنجیرهای تبدیل شد و این روزنامهها دوباره با تیترهای «پرواز 80 بوئینگ در آسمان ایران»، «توافق نهایی خرید 80 بوئینگ» و «پرواز بوئینگ از روی دیوار تحریم» به پایکوبی پرداختند.
کارهای نمایشی این جریان رسانهای به جایی رسید که در اقدامی تحقیرآمیز، یکی از هواپیماهای مدل برجامی که از آسمان ایران میگذشت، برای ساعاتی در ایران به زمین نشست و جمعی از مسئولان و حامیان دولت با آن عکس یادگاری گرفتند!
این موج سواریها ادامه داشت تا اینکه در نهایت فقط چند هواپیما -که عمدتا هواپیماهای کوچک ملخی بودند- دست دولت را گرفت و اروپاییها درباره سایر وعدههای خود، دست رد به سینه دولت تدبیر و امید زدند.
البته حالا پس از گذشت چند سال و فراموشی آن همه هیاهو، رئیسسازمان هواپیمایی کشوری درباره پشت پرده همین چند هواپیمای ATR توضیحاتی ارائه کرده که بسیار جای تأمل دارد.