دلایل صف طولانی کامیونهای صادراتی در شهر آستارا
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای دلایل صف طولانی کامیونهای صادراتی در شهر آستارا را اعلام کرد.
جواد هدایتی در گفتوگو با ایلنا درباره صف کامیونهای صادراتی در داخل شهر آستارا اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که پایانه مرزی آستارا داخل بافت شهر آستارا واقع شده است و توسعههای شهری طبیعتا محدودیتهایی را ایجاد کرده است. وی ادامه داد: آستارا هم یک مرز صادراتی کشور محسوب میشود که عمده صادرات ما از این مسیر محصولات کشاورزی به آذربایجان و روسیه است. همچنین مبادلات تجاری ما با کشورهای شمال اروپا از این مسیر انجام میشود. مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری افزود: همچنین در فصلی هستیم که برای صادرات محصولات باغی و کشاورزی کشورمان تقاضای زیادی وجود دارد و از آنجایی که پایانه مرزی آستارا در بافت شهر است، تزاحم ترافیکی ایجاد کرده است. هدایتی با تاکید بر اینکه آذربایجان در ایام کرونا یکی از کشورهایی بود که بهترین نوع تعامل و همکاری را با جمهوری اسلامی ایران داشت و تمام مرزها با آذربایجان فعال بود، گفت: هر چند تعامل خوبی بین دو کشور برای فعالیتهای تجاری در جریان است اما به هر حال یکسری محدودیتهایی در پذیرش و انتقال کامیون به سمت روسیه از مسیر آذربایجان وجود دارد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجایی که توقف بیشتر از سه روز در آذربایجان منجر به جریمه رانندگان میشود به همین علت، میزان پذیرش ناوگان را متناسب با ظرفیت خروج در مرزهای روسیه تنظیم میکنند که با انباشت راننده و ناوگان خارجی و جریمه رانندگان نشود. بنابراین از طرف ایران هم این ملاحظه در نظر گرفته میشود.
هدایتی تاکید کرد: البته در این فصل همواره ازدحام زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی از ایران به سمت آذربایجان وجود دارد.