kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
فقط 17 درصد سیاهپوستان واکسن دریافت کردند

سایه سنگین تبعیض برتوزیع واکسن کرونا در آمریکا

رسانه‌های آمریکایی از تبعیض گسترده در توزیع واکسن «کووید ۱۹ » در این کشور خبر دادند و اعلام کردند که تنها 17 درصد سیاهپوستان واکسن دریافت کردند.

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تا عصر دیروز شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز 106 میلیون و 735 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز بیش از 2 میلیون و 328 هزار هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این وبگاه، آمریکا با بیش از 27 میلیون و 611 هزار مبتلا و 475 هزار نفر فوتی، بدترین وضعیت را در بین کشورهای جهان دارد. در این کشور، واکسیناسیون مردم با واکسن‌های فایزر و مدرنا همچنان ادامه دارد، ولی بر اساس گزارش‌ها، عملاً تاثیری بر میزان مبتلایان نگذاشته است. بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» در آمریکا ثبت شده، حدود ۶۰ نفر در این کشور بعد از دریافت یکی از واکسن‌های «فایزر» یا «مدرنا» جان باخته‌اند و صدها نفر هم دچار عوارض بعضاً تهدیدکننده حیات شده‌اند. ورود کرونای انگلیسی به آمریکا نیز مزید بر علت شده است، به طوری که  نتایج یک تحقیق جدید، که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد‌، شمار آمریکایی‌های مبتلا به نوع انگلیسی ویروس کرونا، هر 10 روز یکبار دو برابر می‌شود.  پیشتر «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا گفته بود که گونه جدید ویروس کرونا ،که از آن با نام کرونای انگلیسی یاد می‌شود، تا اواسط بهار به گونه غالب در آمریکا تبدیل خواهد شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بحران کرونا در بسیاری از شهرهای آمریکا به قدری جدی شده که حتی سردخانه‌ها اکثراً مملو از اجساد شده است؛ به طوری که اخیراً روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که بحران کرونا در لس‌آنجلس به حدی وخیم شده که صنعت کفن و دفن در آن فروپاشیده و سردخانه‌ها و مراکز تدفین مملو از اجساد است و خانواده‌ها به جای عزاداری برای عزیزانشان، باید راهی برای به خاک سپردن آنها پیدا کنند.
از سوی دیگر، رسانه‌های آمریکایی از وجود تبعیض نژادی گسترده در این کشور در ارتباط با توزیع واکسن خبر می‌دهند.«ام اس ان بی‌سی»
در این باره نوشت: در همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا، سفیدپوستان این کشور به علت نابرابری‌های نژادی و اقتصادی، که علیه رنگین‌پوستان وجود دارد، کمتر از رنگین پوستان بیمار می‌شوند و به تبع آن، تعداد فوتی‌های سفید پوست نیز کمتر است. این ماجرا از اولین روز شیوع بیماری کرونا در آمریکا رواج داشته است.
 این گزارش می‌افزاید: همچنین، از زمان شروع واکسیناسیون عمومی در آمریکا، سفید پوستان بر سیاه پوستان اولویت دارند و آمریکایی‌های آفریقا تبار با تبعیض مواجه هستند. برای مثال،11 درصد جمعیت ایالت پنسیلوانیا را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، ولی تنها سه درصد جمعیت سیاهپوستان این ایالت، واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. همچنین، در ایالت لوئیزیانا، که ۳۲ درصد جمعیت آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، تنها ۱۳ درصد افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند،
آفریقایی‌تبار هستند.
چین
در چین اما اوضاع کرونا به گونه دیگری رقم خورده است؛ آمارهای دولت پکن نشان می‌دهد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا با منشا محلی در این کشور، برای اولین بار بعد از دو ماه، به صفر رسیده است. براساس گزارش رویترز، صفر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چین، نشان دهنده مدیریت این کشور در مقابله با آخرین موج کرونا است.براساس این گزارش، شمار مبتلایان به ویروس کرونا طی روز یک شنبه در چین، 14 نفر بود و همه مبتلایان، کسانی هستند که وارد این کشور شده‌اند. هفت نفر در شانگهای و بقیه مبتلایان در استان گواندونگ در شرق به سر می‌برند.
از روز 16 دسامبر 2020،(26 آذر 99) این برای اولین بار است که چین هیچ مورد ابتلای محلی را ثبت نکرده و این نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن اقدامات تهاجمی چین در مقابله با شیوع دوباره کرونا است. دی ماه گذشته چین بیشترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا را طی یک سال قبل از آن ثبت کرده بود. بیشترین موارد ابتلا از استان «هوبه» در همسایگی پکن گزارش شده بود. به دلیل
رفت و آمد کارگران بین دو استان مذکور و نگرانی از افزایش شیوع، سریعا تحت محدودیت‌های شدیدی برقرار شد. چین اگرچه جزو اولین کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا مواجه شد، اما این کشور موفق شد در عرض چند ماه آن را مهار و کنترل کند.
بدتر از جنگ جهانی دوم
وزیر کار جمهوری چک نیز با اشاره به اثرات مخرب کرونا بر بخش‌های مختلف این کشور گفت، حتی جنگ جهانی دوم به‌اندازه کرونا دردسر ایجاد نکرد. به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «جانا مالاکووا » وزیر کار جمهوری چک، در یک مناظره تلویزیونی گفت: «حتی جنگ جهانی دوم هم به‌اندازه کرونا دردسر ایجاد نکرده است و در آن ایام، بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند». وی در ادامه گفت: «این بیماری باعث شده فعالیت در کشور به مدت یک سال متوقف شود، کشور در بن بست قرار گرفته و کل اقتصاد در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است». وزیر کار جمهوری چک خواستار پیدا شدن راهی برای خروج از
بن بست ایجاد شده ناشی از کرونا شد. بر اساس این گزارش، مدارس‌، رستوران‌ها‌، سینماها‌، تئاترها و اکثر مغازه‌ها از مارس(فروردین 99) گذشته تاکنون دراین  کشور 10.7 میلیون نفری بسته هستند.جمهوری چک بیش از یک میلیون مورد ویروس کرونا را تاکنون ثبت کرده است. در جمهوری چک تاکنون بیش از 17 هزار نفر بابت ابتلا به کرونا، جان باخته‌اند و از نظر سرانه مرگ و میر نیز چک، در بین کشورهای آسیب دیده اروپا قرار دارد.