kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

اروپا هم مشتری واکسن روسی شد

در حالی که پیش از این، اتحادیه اروپا اعلام کرده بود واکسن روسی اسپوتنیک را وارد نخواهد کرد، اما گزارش رسانه‌ها حاکی است که کشورهای اروپایی برای خرید این واکسن، به صف شده‌اند.

آمار جهانی مبتلایان به ویروس کرونا، از مرز 105 میلیون و 502 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 2 میلیون و 296 هزار نفر رسیده است. این درحالی است که واکسیناسیون در برابر این ویروس نیز به یک بحث جدی، به خصوص در اروپا، تبدیل شده است. مقامات این قاره پیش از این، در برابر واکسن روسی موضع می‌گرفتند، ولی با روشن شدن حقایق، و تحت فشار افکار عمومی، مجبور شدند که این واکسن را نیز وارد قاره اروپا بکنند. در حال حاضر، کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری، برای خرید واکسن روسی «اسپوتنیک»، به صف شده‌اند. بر اساس گزارش یورو نیوز، در حالی که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه تلاش می‌کنند تا کارزار واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را تقویت کنند، بحث بر سر خرید واکسن از دو رقیب عمده اروپا، یعنی چین و روسیه، در نهادهای اروپایی و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است.
 نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که تاخیرهای دراز مدت در تحویل واکسن کرونا از طرف شرکت‌های تولید‌کننده، هزینه‌های بالایی را برای اروپا به بار می‌آورد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه بیمه اولر هرمس، اروپا در حال حاضر حدود پنج هفته در سایه این تاخیرها، از برنامه واکسیناسیون خود عقب مانده است. اگر این زمان جبران نشود، تا حدود 90 میلیارد یورو برای اتحادیه اروپا خسارت به بار خواهد آمد.در این بررسی آمده است که با توجه به سرعت واکسیناسیون فعلی برای اروپا، ایمنی در برابر این بیماری تازه در پایان سال 2022 حاصل خواهد شد. بر این اساس، هدف کمیسیون اروپایی برای واکسیناسیون 70 درصد بزرگسالان تا تابستان سال جاری تنها در صورت افزایش 6 برابری میزان واکسیناسیون فعلی محقق می‌شود. در روزهای گذشته و پیش از انتشار گزارش مجله معتبر پزشکی «لنست» درباره اثر بخشی 92 درصدی واکسن روسی اسپوتنیک‌، بحث خرید واکسن از روسیه در رسانه‌های اروپایی بالا گرفته بود. در فرانسه، دولت «امانوئل مکرون» و شماری از پزشکان و متخصصان بر لزوم واردات واکسن اسپوتنیک در صورت تایید آژانس دارویی اتحادیه اروپا تاکید کردند. شمار دیگری از پزشکان هم با اشاره به نبود اطلاعات کافی نسبت به کارایی این واکسن، ابراز تردید کردند.سخنگوی رسمی کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که تولید‌کننده واکسن «اسپوتنیک» در روسیه هنوز برای ورود این دارو به بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست صدور مجوز نکرده‌، ولی تماس‌ها در این رابطه با آژانس دارویی اروپا آغاز شده است. همزمان خبر رسید که کشورهای شرق اروپا، مثل مجارستان، خودشان راسا اقدام به واردات واکسن اسپوتنیک کرده‌اند.
وزارت بهداشت آلمان نیز از آغاز مذاکرات طرف‌های تولید‌کننده واکسن «اسپوتنیک» در روسیه با نمایندگان یک شرکت دارویی آلمانی درباره امکان تولید مشترک این واکسن در خاک آلمان خبر داد. «دوریس برو-شوخت» سخنگوی وزارت بهداشت آلمان، اعلام کرد که نمایندگان صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، مرکز تحقیقات «گامالیا» و یک شرکت آلمانی مذاکرات درباره امکان تولید مشترک واکسن اسپوتنیک  علیه ویروس کرونا در کشور آلمان را آغاز کرده‌اند. پیش از این نیز، «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان، گفته بود که این کشور ممکن است از تولید واکسن «اسپوتنیک » روسیه حمایت کرده و مجوز دسترسی به این داروی روسی را از اتحادیه اروپا بگیرد. وی نیز از مذاکرات سازنده بین مقامات مسکو و برلین در این زمینه خبر داده بود.  
«استفان دوژاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این سازمان تأیید کارآیی بالای واکسن روسی «اسپوتنیک» را مثبت ارزیابی کرده و آن را در راستای مبارزه با عفونت کووید-19، خبر بسیار خوبی برای جامعه علمی جهان می‌داند. وی گفت، سازمان ملل منتظر تأیید رسمی این واکسن روسی از سوی سازمان بهداشت جهانی است و پس از آن، درباره امکان استفاده از آن تصمیم گیری خواهد کرد.