kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
کارشناس اقتصادی:

ارز 4200 تومانی بسیار پرفساد بوده است

یک کارشناس اقتصادی با تأکید بر حذف یارانه‌های پنهان در بودجه ۱۴۰۰ گفت: یارانه‌هایی که در قالب دلار ۴۲۰۰ تومانی، فولاد، خودرو و... داده می شود بیش از ۲۲ برابر کل یارانه نقدی سالانه پرداختی است.




میثم هاشم‌خانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به رد کلیات بودجه 1400 در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: بخش عمده اختلاف دولت و مجلس در لایحه بودجه 1400 که نهایتاً منجر به رد کلیات در مجلس شد به توزیع ارز 4200 تومانی برمی‌گردد. آنطور که آقای نوبخت در مجلس هم اعلام کردند، عمده اعتراض دولت به حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص منابع آزاد شده از این محل به افزایش یارانه نقدی بود.
وی افزود: این اعتراض آقای نوبخت بسیار فاجعه‌بار و عجیب است. فاجعه‌بار از این لحاظ که در قالب رانت ارز 4200 تومانی از سال 97 تاکنون بیش از 10 برابر کل یارانه نقدی سالانه‌ای که پرداخت می‌شود به جیب اشخاصی ریخته شده که به این ارز دولتی دسترسی داشتند.
این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه دلار 4200 تومانی، بسیار پر‌فساد بوده است، تصریح کرد: صحبت‌های آقای نوبخت از این نظر عجیب است که ایشان در آذرماه و طی گفت‌وگوی تلویزیونی رسماً اعلام کرد که از نظر دولت منطقی است که دلار 4200 تومانی حذف و به جای آن یارانه دو سه برابر شود. این جمله را عیناً اعلام کردند و خیلی عجیب است که بعد از دو ماه آنقدر موضع دولت تغییر کرده و در مجلس سفت و سخت از دلار 4200 تومانی حمایت می‌کنند!
هاشم‌خانی با طرح این پرسش که در برابر این رانت نجومی به چه دستاوردی رسیده‌ایم؟ با تأکید بر تقریباً هیچ! ادامه داد: از سال 97 تاکنون هیچ کالایی نداریم که متناسب با ارز 4200 تومانی قیمت‌گذاری شده باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مصادیق‌ یارانه سیاه و پنهان، دلار 4200 تومانی است، تصریح کرد: اما یارانه‌های سیاه مصادیق دیگری مانند فولاد و سیمان دولتی، قیر رایگان یا با نرخ دولتی، توزیع خودروی ارزانتر از بازار در قالب لاتاری خودرویی و از این قبیل یارانه‌های سیاهی هستند که فقط سود آن به جیب عده‌ای خاص می‌رود و منفعتی برای مردم ندارد. مجموع این یارانه‌های سیاه که در قالب قیر، سیمان، فولاد و خودروی ارزان به عده‌ای خاص داده می‌شود بیش از 12 برابر کل یارانه نقدی است که با لحاظ دلار 4200 تومانی بیش از 22 برابر کل یارانه نقدی سالانه یارانه‌بگیران می‌شود.