kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵

«الکسی ناوالنی»، رهبر اپوزیسیون روسیه،‌ جاسوس انگلیس از آب درآمد


 
 در ویدئویی که توسط سرویس امنیت فدرال روسیه ضبط شده، فرد دست راستِ رهبر اپوزیسیون مسکو دیده می‌شود که در حال مذاکره با مقام سفارت انگلیس است. آنها در این فیلم بر سر دریافت کمک مالی و اطلاعاتی
چانه زنی می‌کنند.
تصاویری منتشر شده یکی از نزدیک‌ترین افراد به «الکسی ناوالنی» مخالف دولت روسیه را در حال درخواست پول و اطلاعات از فردی نشان می‌دهد که گفته می‌شود مقام سفارت انگلیس است. این فیلم ویدئویی را که اولین بار روز دوشنبه شبکه روسی «آرتی» آن را پخش کرد، سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌بی‌اس) در سال ۲۰۱۲ ضبط کرده و ملاقاتی را بین «ولادیمیر آشورکوف» مدیر اجرایی سازمان ناوالنی موسوم به «بنیاد ضد فساد» و یک کارمند سفارت انگلیس در مسکو نشان می‌دهد.
شخصی که دستیار ناوالنی در کافه‌ای در مسکو دیدار می‌کند، «جیمز ویلیام توماس فورد» دبیر دوم وقت امور سیاسی سفارت انگلیس در روسیه است که سرویس امنیت فدرال مظنون بوده او یک مامور ام‌آی۶ (سازمان جاسوسی بریتانیا) است که تحت پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کرده است. در بخشی از این دیدار، آشورکوف می‌گوید: «اگر ما پول داشته باشیم، تیم خود را گسترش خواهیم داد» و می‌افزاید هدف او از کسب‌اندکی پول حدود ۱۰، ۲۰ میلیون دلار در سال است که تفاوتی عمده ایجاد می‌کند.
دست اول «ناوالنی» در ادامه با بیان اینکه فعالیت در پوشش ضد فساد آنها می‌تواند به نفع شرکت‌ها در لندن باشد! می‌افزاید، این پول زیادی برای کسانی نیست که میلیاردها در خطر دارند و «این پیامی است که من تلاش می‌کنم در فعالیت‌های خود برای جمع‌آوری پول و صحبت با افراد جامعه تجاری، ارائه کنم». وی علاوه‌بر درخواست کمک مالی، می‌گوید که می‌تواند از اطلاعاتی که دولت انگلیس در اختیار سازمان ناوالنی قرار می‌دهد برای آنچه اشغاگری‌ می‌خواند استفاده کند.
گفتنی است، کشورهای غربی تلاش کرده‌اند از پرونده ناوالنی برای اعمال فشار بر روسیه استفاده کنند؛ تا جایی که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه
(۷ بهمن/ ۲۶ ژانویه) وارد ماجرا شد و صریحاً گفت که از رفتار روسیه [در قبال ناوالنی] بسیار نگران است.
چندی پیش ناوالنی وارد خاک روسیه شد و در بدو ورود به فرودگاه دستگیر شد؛ چرا که گفته می‌شود، ناوالنی در پرونده‌ای موسوم به «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه است و به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی (به علت حضورش در خارج از کشور) در فهرست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود.
با دستگیری او مخالفان دولت روسیه قصد داشتند با هدایت سفارت آمریکا در اعتراض به بازداشتش تجمعات اعتراضی برگزار کنند. بعد از این بود که سفارت آمریکا در اقدامی که مداخله‌جویانه توصیف شد، بیانیه‌ای صادر کرد و به بهانه دفاع از شهروندانش در روسیه «فهرست نقاط محل تجمع معترضین» را منتشر کرد! اقدامی که واکنش تند روسیه را در پی داشت.