kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹

طبیعت نحیف خوزستان تاب تیشه ندارد!



نام خوزستان و اهواز با گرما و خشکی عجین شده و شاید کمتر کسی تصور کند حومه اهواز و شوش و سایر شهرهای استان مراتع و جنگل هایی وجود دارد که در فصل پاییز و زمستان با بارش اولین باران رحمت الهی به پهنه ای سبز و زیبا مبدل می شوند و این ایام که بهار خوزستان است ظرفیت مطلوبی برای گردشگری و همچنین پرورش دام به حساب می آید.
اما این روزها اخباری از تعرض به حریم این عرصه های طبیعی به گوش می رسد که تاسف‌بار و نگران کننده است. از قطع و آتش زدن درختان گرفته تا تصاحب اراضی و کشاورزی در آنها.
این جنگل‌ها سال‌ها پیش زمانی که زندگی برای اهالی منطقه به دلیل وجود گسترده تپه‌های شن روان و رمل‌ها سخت شده بود، به صورت دست‌کاشت برای تثبیت شن‌ها به وجود آمدند تا روستاییان مجبور به ترک خانه و زندگیشان نشوند.
پاییز سال گذشته درختان بسیاری جانشان را به افراد سودجو تسلیم کردند اما امسال با گران شدن زغال، سخت شدن وضعیت معیشتی و اقتصادی و از سوی دیگر محدودیت نیروهای جنگل‌بانی تخریب جنگل‌ها شدت گرفته است.
همچنین خبرها حاکی از آن است که به کشتارگاهی که در نزدیکی یکی از این جنگل ها است مجوز دفن پسماند در این جنگل داده شده است.
این عرصه‌ها که قطعا از منابع طبیعی خوزستان محسوب می شوند باید متولی خاص خود را داشته باشد و در این موارد حساسیت نشان داده و به موضوع ورود کنند. زیرا منابع طبیعی در خوزستان به ویژه اهواز آن قدرها غنی نیست که اجازه بدهیم بخشی از آن نیز به سادگی به تاراج برود.
سوال این است که چه کسانی و با چه هدفی اقدام به قطع درختان می‌کنند؟ درختانی که به نوعی اندک بضاعت اهواز در زمینه طبیعت و فضای سبز است. و چرا مسئولان در برابر تخریب گسترده جنگل‌ها و تجاوز آشکار به حریم عرصه‌های طبیعی سکوت یا بی تفاوتی اختیار کرده‌اند؟
این اراضی جنگلی که تقریبا دور تا دور اهواز و شوش و ... وجود دارد می تواند به عنوان مانعی در برابر حرکت شن‌های روان و ریزگردها در فصل تابستان عمل کند اما با قطع درختان تنومند عملا  درختچه‌هایی نحیف و کوتاه قامتی بر جای می‌ماند که نه سایه ساری برای گردشگران دارد و نه توانی برای تثبیت خاک و مقاومت در برابر ریزگردها!
نکته قابل توجه دیگر بحث تامین امنیت گردشگران در این جنگل‌هاست، این جنگل‌ها وسعت قابل توجهی دارند و مردم محلی و گردشگران به دلیل جولان متجاوزان و تعدی به خانواده‌ها و در نتیجه ناامن بودن محیط  به درون جنگل نمی‌روند مگر در روزهای جمعه و تعطیل که جمعیت گردشگران زیاد و حاشیه امنیتی ایجاد می‌شود. این فضای روانی منفی  و ناامن جلوه دادن جنگل‌ها حربه‌ای است که متخلفان برای سوء استفاده بهتر خود ایجاد کرده اند تا در روزهای هفته با خیال راحت و بدون مزاحمت به جنگل‌ها آسیب برسانند.
اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط‌زیست می‌توانند با تدابیر ویژه مانع از تخریب این سرمایه و ثروت ارزشمند استان بشوند. برای حراست و پاسبانی از این حریم‌ها می‌توانند روی کمک‌های مردمی و بسیج و جمعیت‌های دوستدار محیط زیست حساب کنند و از آنها کمک بگیرند.
همان‌گونه که عده‌ای از جوانان دغدغه‌مند منطقه در برابر این هجمه به طبیعت ساکت ننشستند و با راه‌اندازی یک پویش برای نجات جنگل دست به کار شدند. قطعا مردمان طبیعت دوست خوزستان با پیوستن به این پویش و دوشادوش دستگاههای نظارتی برای مبارزه با متخلفان وارد میدان خواهند شد.
اما در پایان بیان این نکته ضروری است که از قطع عامدانه درختان، مهلک‌تر برخی رفتارهای نادرست گردشگرانی است که برای تفرج به دامن طبیعت می‌روند، جا گذاشتن زباله‌ها در بستر طبیعت یک گناه نابخشودنی و ظلمی بزرگ به خودمان است. انواع پلاستیک و ظروف یکبار مصرف و کاغذ انواع اغذیه و بطری‌های رنگارنگ زیبنده طبیعت نیست بلکه همچون وصله ناجوری است که منظره بکر و زیبای خداوندی را مخدوش و زشت می‌کند.
جمع کردن زباله و برگرداندن آن به شهر و دفع از طریق سیستم پسماند شهری کار سخت و غیرممکنی نیست و می‌توانیم به فرزندانمان هم این موضوع را آموزش بدهیم تا اهمیت زمین و طبیعت و محیط زندگی برایشان نهادینه شود.
اهواز- فاطمه زورمند