kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

زاکانی: جریان تجدیدنظرطلب هنوز به سمت لاشه متعفن برجام می‌رود

رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برجام چون لاشه متعفنی است که بعضی به سمت آن می‌روند، گفت: جریان تجدیدنظرطلب شرط برگشت به برجام خود را به وعده برگشت آمریکا تقلیل می‌دهد.




علیرضا زاکانی، رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس در اولین نشست پاتوق اندیشه جوانان با بیان اینکه نباید به فکر استیضاح یک فرد بود بلکه باید یک جریان را پای صندوق رأی استیضاح کنیم، اظهار داشت: بایستی با عقلانیت و خویشتن‌داری زمینه توفیق جبهه انقلاب را فراهم کنیم.
وی با‌اشاره به رقابت دو جریان تحول‌خواهی و پیشرفت و تجدیدنظرطلبی و توسعه‌نمایی در انتخابات 1400، ادامه داد: برای جریان تحول‌خواهی و پیشرفت طبق هدف‌گذاری صورت گرفته، اعتلای اسلام و کشور مدنظر است و علی‌القاعده هر کس به دنبال سربلندی اسلام و کشور است بایستی به دنبال پیشرفت و تحول همه‌جانبه در کشور باشد.
نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: جریان تجدیدنظرطلبی و توسعه‌نمایی، مسیر پیشرفت طی شده ملت ایران، راه تکامل‌یافته‌ای که امروز معادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داده و این‌که تصمیمی بدون مدنظر قرار دادن نقطه نظرات جمهوری اسلامی در منطقه شکل نمی‌گیرد را نادیده می‌گیرند.
زاکانی با‌اشاره به اینکه از باخت ترامپ در انتخابات خوشحال هستیم، ادامه داد: حتماً سیاست‌های ترامپ و بایدن با یکدیگر تفاوت می‌کند و قطعاً در معادلات این تفاوت‌ها حساب می‌شود اما اینکه بخواهیم با توجه به این سیاست‌ها معادلات داخلی را برنامه‌ریزی کنیم‌اشتباهی محض است و لذا زمانی موفق هستیم که تمام ظرفیت داخلی مهیا شود.
رئیس‌مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: اما اینکه ظرفیت‌های کشور را معطل تصمیم بیگانگان کنیم، اقدام غلطی است و باید از تمام ظرفیت منطقه‌ای و جهانی استفاده کنیم و کسی نمی‌گوید که در کشور را باید ببندیم.
زاکانی اظهار کرد: امروز در جامعه با فساد پیچیده‌ای مواجه هستیم که این فساد با سطحی از شبکه بودن و درهم‌تنیده بودن ارتباط برقرار کرده است و ما مکلف هستیم این پیوستگی را فهمیده و در مقابل کانون‌های ارتباط و تعامل بایستیم.
وی اضافه کرد: اصل ۴۹ قانون اساسی اصلی متوقعی است که متأسفانه بسیاری از بخش‌های این قانون اجرایی نمی‌شود و یکی از مصوبات خوب مجلس دهم تصویب آئین‌نامه اجرایی این قانون بود و ریاست قوه قضائیه این قانون را ابلاغ کرد و مسئولان بایستی پاسخگو باشند.
آمدن بایدن تفاوتی نمی‌کند
زاکانی با‌اشاره به انتخابات آمریکا اضافه کرد: اصل، مردم کشور ما، گره‌گشایی از زندگی مردم و تسریع در روند پیشرفت است و البته اینکه ترامپ از سکانداری آمریکا کنار رفت بایستی به تمام جهان برای رفتن این حیوان درنده تبریک گفت اما اینکه بایدن آمد تفاوتی نمی‌کند.
وی گفت: در اصل ضدیت آنها با مردم و انقلاب اسلامی هیچ شک و شبه و جای تردیدی نیست بلکه در شیوه رسیدن به این هدف با یکدیگر تفاوت دارند، لذا از منظر تحول‌خواهی و پیشرفت توجه به اهداف عالی مردم ایران اسلامی است نه توجه به مواردی که در خارج از مرزها به دنبال تعیین تکلیف هستند.
نماینده مجلس با‌اشاره به وعده‌های توخالی و ایجاد دوقطبی کاذب بیم و امید بدون داشتن برنامه‌ای برای تغییر توسط این جریان گفت: تمام امید جریان تجدیدنظرطلبی آن است که از مسیر تفرقه در جبهه تحول‌خواهی همانند سال ۹۲ به توفیق برسند و از این حیث برای آنها مهم است که در خارج از کشور چه قدرت و ادبیاتی حاکم شود.
زاکانی اذعان کرد: میزان آسیب‌پذیری ما تا زمانی که قدرتمند نشویم، بالاست و اما این قدرت کشور است که موجب احتساب از سوی آمریکا می‌شود که بخشی از قدرت ناشی از انسجام ملی و بنیه ایمانی، بخشی در توسعه علم و دانش، بخشی از آن در نفوذ و عمق‌دهی راهبردی در منطقه و جهان است که جریان تجدیدنظرطلبی به‌هیچ‌وجه مؤلفه‌های قدرت را برنتابیده و گفتمان ضعف را برای نمایش خارجی دنبال می‌کند.
وی عنوان کرد: برجام هم‌اکنون چون لاشه متعفنی است که روی زمین قرار دارد که بعضی بدون آنکه بخواهند اسباب تعفن را جبران کنند به سمت این لاشه می‌روند.
نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: هردو جریان می‌گویند که می‌توان به برجام برگشت اما این دو برگشت تفاوت جوهری دارند چراکه پیش‌شرط ما آن است که همه تحریم‌ها رفع شود و در مشکل انتقال پول و سوئیفت آزادی عمل داشته باشیم. در آخر هم آمریکا باید خسارت جدی ما را ناشی از نقض تعهد به ایران پرداخت کند اما جریان تجدیدنظرطلب شرط برگشت به برجام خود را به وعده برگشت آمریکا تقلیل می‌دهد.
به گزارش فارس، وی با‌اشاره به اعتقاد بازگشت به برجام از سوی دو جریان مذبور با تفاوت‌های جوهری، ادامه داد: پیش‌شرط ما برای بازگشت برجام آن است که آمریکا ضمن بازگشت به برجام و پرداخت خسارت، به‌عنوان پیش‌شرط تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ایران رفع شده و در تجارت خارجی به‌ویژه نفت و در انتقال پول آزادی عمل داشته باشیم.