kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
فرماندار دلگان:

ساخت سد باعث خشکی تالاب جازموریان شده است




فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد توسط استان همجوار در مسیر ورود آب به تالاب جازموریان مهم‌ترین دلیل خشکی آن بوده و اختصاص حقابه زیست محیطی تنها راه نجات تالاب و رونق کشاورزی منطقه است.
مجتبی شجاعی اظهارداشت: تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم‌های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود بر اثر یکجانبه‌گرایی کرمان و ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها از جمله هلیل رود این تالاب خشک شده است.
وی افزود: تمام سدهایی که در مسیر رودخانه‌های متصل به تالاب جازموریان ایجاد شده بدون انجام مطالعات حوزه آبریز بوده است.
فرماندار دلگان تصریح کرد: ساخت سدها نیازمند مطالعات جامع و کامل در تمام حوزه‌ها بوده که متاسفانه سدهای ساخته شده در جازموریان عمدتا فاقد پیوست‌های لازم بوده که زمینه خشکی این منطقه را فراهم
آورده است.
وی خاطرنشان کرد: بر روی رودخانه هلیل رود تاکنون چهار سد به نام سد جیرفت با حجم ۴۷۰ میلیون متر مکعب، سد صفارود با حجم ۱۲۰ میلیون متر مکعب، سد آسیا در بافت با حجم ۵۰ میلیون متر مکعب وجود دارد.
شجاعی با بیان اینکه رفع مشکل جازموریان تنها به رهاسازی آب وابسته است گفت:‌
اشتباه است اگر بخواهیم این حال بد جازموریان را به خشکسالی یا کم‌آبی ربط دهیم چراکه این تالاب بزرگ به واسطه نبود مدیریت صحیح آب به این روزگار گرفتار شده ما با جازنشینان استان کرمان در آینده سرنوشت مشترکی داریم لذا در این راستا تقاضا داریم حتما مسئولان سیستان و بلوچستان در فرایند تصمیم‌گیری درخصوص آینده تالاب نقش داشته ‌باشند.
وی با‌اشاره به اینکه وزارت نیرو مسئول مدیریت سد جیرفت است گفت: مدیریرت تالاب جازموریان در حوزه کرمان است و تصمیمات و اعتباراتی که قرار است گرفته شود در این
استان توزیع می‌شود که این اتفاق خوشایندی نیست.
وی خاطر نشان کرد: اعتباری به نام طرح ملی حفاظت پایش و احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های در معرض خطر و تهدید کشور اعطا شده و به صرف اینکه ۵۱ درصد از وسعت تالاب جازموریان در استان کرمان است، تمام این اعتبار به آنها اختصاص پیدا کرده که بعد از مکاتبات استاندار و سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیری‌ها و حساسیت‌های اجتماعی که انجام شد بناست در سال ۱۴۰۰ سهمی به سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان اختصاص یابد.
شجاعی ادامه داد: ۵۱ درصد تالاب جازموریان در استان کرمان و ۴۹ درصد در سیستان‌وبلوچستان است که ما در این موضوع تردید داریم و باید در این زمینه بررسی مجدد انجام و مطالعات جامع تالاب تکمیل شود.
وی تصریح کرد: تالاب جازموریان نیاز به درمان و هم نیاز به پیشگیری دارد تا به سرنوشت تالاب‌های مشابه همچون تالاب هامون دچار نشود که خوشبختانه سال گذشته از محل اعتبارات گرد و غبار به شهرستان دلگان برای اولین بار اعتباری تخصیصی پیدا کرد.
فرماندار دلگان افزود: خشک شدن تالاب هامون جازموریان مشکلات زیادی را برای روستاهای این شهرستان و بخش جلگه چاه هاشم ایجاد کرده و برای احیای این تالاب نیازمند عزمی جدی است.