kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
گرت ‌پورتر، تحلیلگر مشهور آمریکایی

ایرانِ سال 2021 ایرانی نیست که آمریکا در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بود

تحلیلگر مسایل امنیتی در آمریکا با‌ اشاره به قدرت نظامی ایران تاکید کرد: ایرانِ سال 2021، ایرانی نیست که آمریکا در سال‌های گذشته با آن روبرو بود.

گرت‌پورتر، مورخ و تحلیلگر مسایل امنیتی در آمریکا گفت: ایرانِ سال 2021 ایرانی نیست که آمریکا در سال‌های 2012 یا 2014 یا 2015 و یا 2016 با آن روبرو بود.
پورتر افزود: آنها اکنون گزینه‌های نظامی در اختیار دارند. همانطور که در سال 2019 [با هدف قراردادن پهپاد ترایتون] و سال 2020 ]با حمله به عین‌الاسد] قدرت خود را نشان دادند.
وی در ادامه گفت: این توانایی نظامی، آنها را بیش از پیش در مقابل فشارهای آمریکا مقاوم می‌سازد؛ آمریکا در مورد ایران هیچ گزینه نظامی واقعی ندارد. گزینه فشار نظامی درباره ایران جوابگو نخواهد بود.
تحلیلگر مسایل امنیتی در آمریکا اظهار داشت: حقیقتی روشن‌تر از این نیست که این آمریکا بود که در ابتدا توافق را نقض کرد و پس از خروج ترامپ، ایرانی‌ها نگفتند ما هم از توافق خارج می‌شویم و نگفتند که ما می‌رویم و به غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا می‌پردازیم؛ نه اینطور نبود.
پورتر در ادامه گفت: آنها به طور کامل به تعهدات خود در برجام برای حدود دو سال پس از خروج ترامپ، پایبند بودند.
در هفته‌های گذشته، چاک فریلیک، معاون سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفت: ما نمی‌توانیم ایران قدرتمند را شکست دهیم. ایران یک قدرت منطقه‌ای است و اجرای اقداماتی علیه این کشور بسیار خطرناک است.
فریلیک افزود: ایران اولین دشمن اسرائیل است که آنقدر قدرتمند، پیچیده و دور از دسترس است که ما نمی‌توانیم آن را شکست دهیم؛ ما نمی‌توانیم در مقابله با ایران پیروز شویم. وی در ادامه گفت: امیدوارم ایران به اقدام نظامی علیه اسرائیل- که بعید هم نیست- دست نزند.
به گزارش جام‌نیوز، در مهرماه سالجاری، یک شبکه تلویزیونی چینی در گزارشی تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی و تسلیحاتی نه تنها اثر مورد انتظار آمریکا را بر ایران نداشته، بلکه باعث تشدید نفرت ایرانیان از آمریکا شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: موشک‌های ایران تهدید بزرگی برای آمریکاست. موشک‌های ایرانی با برد بیش از 1500 کیلومتر می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در خلیج‌فارس را هدف قرار دهد.
این شبکه چینی در ادامه تاکید کرد: موشک‌های ذوالفقار با برد 750 کیلومتر، توانایی نابودکردن ناوهای آمریکا را دارد. این مسئله تهدید بزرگی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: علاوه‌بر این‌ها، ایران توانایی‌های مختلفی در شلیک موشک دارد؛ مثل پرتاب موشک‌هایی از اعماق زمین که البته رهگیری آنها بسیار مشکل است.